علت بحران اقتصادی؛ جنگ اوکراین یا ناکارآمدی نظام؟

تحلیلگران معتقدند که نظام مصر تلاش می کند جنگ اوکراین را به عنوان عامل گرانی قیمت کالاها در مصر معرفی کند، حال آنکه مشکل را باید در داخل و در سیاست های اقتصادی خود نظام السیسی جست و جو کرد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره تاثیر جنگ اوکراین بر روی درآمد خانواده های مصری نوشت، از فوریه گذشته جنگی میان روسیه و اوکراین آغاز شده که به شدت بر جیب شهروندان مصری تاثیر گذاشته است. برپایه پژوهشی که از سوی مرکز آمار مصر انجام گرفته درآمد خانواده های مصری به دلیل بحران اوکراین حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مصرف مواد غذایی در حدود ۷۴ درصد از خانواده ها کمتر شده است و حدود ۹۰ درصد از خانواده ها مصرف پروتئین خود را کاهش داده اند.

پروهشی با عنوان «تأثیر بحران اوکراین بر خانواده‌های مصری» نشان می دهد که ۳۶.۹ درصد از خانواده‌ها از درآمد ناکافی رنج می‌ برند و ۹۵ درصد از این خانواده‌ها برای تامین نیازهای خود به وام گرفتن روی آورده اند. ۹۴.۱ درصد از خانواده ها معتقدند که بحران اوکراین به طور کلی آنها را تحت تاثیر قرار داده و افزایش قیمت کالاها از جمله مهمترین موارد تاثیر گذار است.

مدبولی عن ترشید استهلاک الکهرباء: کل مواطن علیه دور ولا مکان لجملة «هی جت  علیا» | المصری الیوم

به نوشته الجزیره، «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر در می گذشته گفت هزینه مستقیم جنگ اوکراین بر روی بودجه مصر ۱۳۰ میلیارد پوند و هزینه غیر مستقیم آن ۳۳۵ میلیارد پوند در سال بوده است.

این در شرایطی است که «مصطفی شاهین» استاد دانشگاه اوکلند آمریکا در پژوهشی که از سوی مرکز آمار مصر درباره صحت تاثیر جنگ اوکراین بر روی در آمد خانواده های مصری انجام گرفته تردید وارد کرد. او در این زمینه به شبکه خبری الجزیره گفت نظام مصر تلاش می کند جنگ اوکراین را به عنوان عامل گرانی قیمت کالاها معرفی کند. نظام مردم را متقاعد می سازد که دلیل گرانی کالاها مسائل خارجی است. این در حالی است که مشکل را باید در داخل جست و جو کرد.

وی افزود تصمیم های دولت سبب کاهش در آمد مردم مصر و بیکاری آنان شده است. افزایش قیمت برخی کالاهای مشخص نظیر گندم منطقی است زیرا مصر به عنوان بزرگترین وارد کننده گندم در جهان بیشترین گندم مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می کند که در حال جنگ هستند، اما کاهش درآمد شهروندان مصری به دلیل جنگ اوکراین غیر منطقی است.

علت بحران اقتصادی؛ جنگ اوکراین یا ناکارآمدی نظام؟

به نوشته الجزیره «مصطفی خدری» رئیس مرکز مطالعات رسانه‌ها و افکار عمومی مصر گفت مرکز آمار مصر خود را در توجیه فروپاشی اقتصاد کشور وارد می کند. بحران اقتصادی که شهروندان مصر از آن رنج می برند دلیلش سیاست های اشتباه نظام است. پژوهشگران مرکز آمار مصر از جنگ روسیه و اوکراین به عنوان بهانه ای برای کم کاری های نظام استفاده کرده اند. در حالی که اگر نظام مصر به طور درست از بحران اوکراین استفاده می کرد این بحران می توانست پیامدهای مثبتی برای اقتصاد مصر به دنبال داشته باشد.

داده های دستگاه آمار مصر نشان می دهد تورم سالانه در شهرها در اکتبر گذشته بیش از حد انتظار افزایش یافت و به رقم ۱۶.۲ درصد رسید که بالاترین سطح تورم را طی ۴ سال گذشته نشان می دهد. این افزایش تورم به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و هزینه های آموزش و خدمات رفاهی و فرهنگی است.

پایان/

۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پورصمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      0 0
      سلام آقای عطا بهرامی! با تشکر از مطالب و تحلیل های مفید و آموزنده که در سایت تحریریه منتشر میکنید. من یکی از خوانندگان مطالب شما هستم. بنده یک ایراد به بعضی متنها دارم و آن اینکه عنوان بعضی متنها متناسب با متن نیست مثلا عنوان یک متن "تداوم افزایش هزینه زندگی" است که در حالت عادی به نظر میرسد موضوع مربوط به ایران باشد ولی وقتی متن را میخوانیم متوجه میشویم که موضوع مربوط به اردن است. یا مثلا در متن دیگری داشتید "افزایش قیمت دلار توسط امارات" که در حالت عادی به نطر میرسد موضوع مربوط به ایران یا امارات باشد ولی وقتی متن را میخوانیم متوجه میشویم موضوع مربوط به مصر است یا عنوان "علت بحران اقتصادی؛ جنگ اوکراین یا ناکارآمدی نظام؟" بازهم به نظر میرسد موضوع مربوط به ایران باشد که نیست و به نظر بنده بهتر است در عنوان به آن اشاره گردد. با تشکر ببخشید من این کامنت را یک بار بدون نام و ایمیل فرستادم.