سیلی بن‌سلمان بر صورت بایدن

روزنامه «لوفیگارو»ی فرانسه تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت علی‌رغم درخواست‌های مکرر آمریکا و فرانسه برای افزایش تولید را نشانه روابط محکم ریاض و مسکو دانست.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرانوسی «لوفیگارو» در یادداشتی در این باره نوشت: تصمیم جدید «اوپک پلاس» که خشم واشنگتن را برانگیخت، سیلی واقعی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به متحدان غربی خود، به‌ویژه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی وی است.

این روزنامه آورده است: به جای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت که «اوپک پلاس» تصویب کرد، واشنگتن و پاریس از عربستان سعودی خواسته بودند تولید خود را برای کاهش قیمت نفت خام و مهار تورم افزایش دهد و این تصمیم در فاصله یک ماه مانده به انتخابات حساس میان دوره‌ای در آمریکا، ضربه سختی به جو بایدن محسوب می‌شود.

سیلی بن‌سلمان بر صورت بایدن



لوفیگارو در ادامه با اشاره به اینکه مسکو برای تامین مالی جنگ با اوکراین به ادامه روند صعودی بهای نفت نیاز دارد، نوشت: طبق گزارش نهادهای مربوطه، روسیه از آغاز حمله به اوکراین ۱۱۶ میلیارد یورو از صادرات نفت خود درآمد کسب کرده است.

طبق این یادداشت، تصمیم سازمان اوپک پلاس به رهبری ریاض نشان می‌دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار مسکو ایستاده‌اند و از فاصله گرفتن از متحد روس خود که از سال ۲۰۱۶ به عضویت اوپک پلاس درآمده است خودداری می‌کنند. لوفیگارو همچنین در ادامه آورده است: بن سلمان می‌خواهد با میانجیگری ریاض به متحدان غربی خود نشان دهد که روابط خوبش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه می‌تواند برای آنها مفید باشد؛ چراکه وی در پایان سپتامبر موفق شد با میانجیگری، زندانیان غربی از جمله چند آمریکایی‌ و انگلیسی‌ را آزاد کند.

اوپک پلاس روز چهارشنبه با کاهش قابل توجه تولید نفت موافقت کرد. این تصمیم عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز دچار محدودیت است محدودتر کرده و احتمالا، قیمتهای بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد. بایدن در کاخ سفید درخصوص تصمیم اوپک به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی جایگزین هایی هستیم که می‌توانیم داشته باشیم. گزینه‌های زیادی وجود دارند اما هنوز تصمیممان را نگرفته‌ایم.

بایدن هفته جاری از دولت خود و کنگره خواست راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی آمریکا و کاهش کنترل اوپک بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند. بعضی از گزینه‌های وی، شامل برداشت نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک یا بررسی محدودیت صادرات انرژی از سوی شرکت‌های آمریکایی است.

سیلی بن‌سلمان بر صورت بایدن



بایدن در ژوئیه به عربستان سعودی رفت اما این سفر بدون توافق برای کمک گروه اوپک پلاس برای کاهش قیمت‌های بنزین بود که یک مشکل سیاسی مهم برای بایدن در آمریکا مانده است. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیم خود برای رفتن به عربستان سعودی افسوس می‌خورد، گفت: این سفر فقط درباره نفت نبود.

پس از اینکه بایدن دستور یک سلسله برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را صادر کرد، کاخ سفید در ماه های گذشته به دنبال کسب اعتبار برای کاهش قیمت‌های بنزین بود. تورم بالا، یک مشکل سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا مانده و کاهش قیمت ها یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. تصمیم اوپک پلاس این روند را ممکن است به مخاطره بیاندازد و به سود روسیه باشد که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد.

منبع: کانال سیاست خارجی آمریکا

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 22198

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =