اوپک پلاس بازی نفتی آمریکا را به هم زد

تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، بیانگر تغییر بنیادین در نظام جهانی انرژی و به پایان رسیدن دوران افزایش تولید نفت غیرمتعارف در آمریکا است.

به گزارش تحریریه روزنامه «القبس» کویت نوشت، بیش از نیم قرن پیش جنگ میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی پس از متوقف شدن صادرات نفت کشورهای عربی به کشورهای غربی، کارتل جدیدی از تولید کنندگان نفت را در کانون سیاست جهان وضع کرد. این موضوع نخستین شوک نفتی را در جهان به وجود آورد. اکنون نیز به نظر می رسد گروه اوپک پلاس در مسیر تغییر بنیادین نظام جهانی انرژی گام برداشته است. کاهش سطح تولید بیانگر آن است که نفت دیگر به یک سلاح تبدیل شده است.

نشریه «فایننشال تایمز» در این زمینه نوشت، اوپک و کشورهای غربی وارد کننده نفت از سال ها پیش در مسیر رویارویی قرار گرفته بودند. به طوری که نگرانی ها نسبت به گازهای گلخانه ای و امنیت انرژی همه کشورهای جهان را به مهار استفاده از سوخت های فسیلی سوق داده بود. بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت این اقدام را به منزله حمله به منبع درآمد خود به شمار می آوررند. در ادامه انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا و وعده های انتخاباتی وی درباره رویگردانی از نفت به افزایش اختلاف ها منجر شد. اما جنگ روسیه و اوکراین همه هنجارها را در جهان انرژی از بین برد. نبرد به کنترل در آوردن بازارهای نفت و حتی آینده صنایع انرژی اکنون در حال آشکار شدن است.

اوپک پلاس بازی نفتی آمریکا را به هم زد

روزنامه القبس افزود: مسوولان اوپک می گویند دولت بایدن با شعار خود درباره رویگردانی از نفت و ورود به عصر جدید انرژی های پاک به نخستین اختلاف ها در این زمینه دامن زده است، اما همزمان با این اقدام، او برای پایین نگه داشتن قیمت به اوپک تکیه می کند.

از نگاه اوپک، واشنگتن در بازارهای اوپک دخالت می کند زیرا تصمیم دولت بایدن برای آزاد سازی نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت در سال گذشته با هدف کاهش قیمت آن برای کشورهای اوپک نگران کننده بود. همچنین طرح واشنگتن برای اعمال پایین ترین قیمت برای صادرات نفت روسیه با هدف کاهش در آمدهای نفتی کرملین هم نگرانی تولید کنندگان اوپک را به دنبال داشت و این کشورها نگرانند که واشنگتن در آینده چنین اقدامی را علیه اوپک هم انجام دهد.

تحلیلگران بانک «جی بی مورگان» معتقدند که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نشان می دهد که ائتلاف تولید کنندگان با هرگونه تلاشی از جانب کارتل مشتریان برای کاهش قیمت نفت مخالفت می کند. «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات گفت اوپک برای تضمین ادامه سرمایه گذاری تولید کنندگان و ادامه تزریق نفت حرکت کرده است.

اوپک پلاس بازی نفتی آمریکا را به هم زد

همچنین یکی از مشاوران انرژی بایدن هم گفته است یکی از عکس العمل های دولت بایدن در این زمینه تلاش برای افزایش تولید داخلی خواهد بود. اما این موضوع برای دولت بایدن سخت خواهد بود زیرا این نگرانی وجود دارد که تولید نفت در کوتاه مدت نتواند سبب افزایش عرضه نفت رسوبی شیل شود. «امیریتا سین» کارمند شرکت « Energy Aspects» هم گفته است دوره ای که آمریکا روزانه میلیون ها بشکه نفت تولید می کرد سپری شده است. این موضوع سبب می شود که سازمان اوپک و همپیمانان آزادی عمل بیشتری داشته باشند چون آن ها دیگر نگران افزایش ناگهانی تولید نفت غیرمتعارف نیستند.

به نوشته روزنامه القبس، بحران کنونی انرژی اهمیت منطقه خلیج فارس را دوچندان کرده است. کشورهای عربی دیگر آمریکا را به عنوان یک همپیمان قابل اعتماد قبول ندارند.

«عبدالخالق عبدالله» کارشناس مسائل سیاسی اماراتی هم اعتقاد دارد در شرایط کنونی همه به نفت خلیج فارس و عربستان و امارات نیاز دارند. برخی هنوز هم در واشنگتن به این موضوع پی نبرده اند که کشورهای منطقه خلیج فارس در حال تغییر رویکرد خود هستند و دیگر از واشنگتن دستور نمی گیرند.

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22199

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =