گدایی نفت برای رهایی از شکست انتخاباتی

هدف اصلی بایدن از سفر به عربستان درخواست برای افزایش تولید نفت بود تا از این طریق قیمت سوخت در آمریکا کاهش یابد زیرا نگرانی اصلی او پیروزی در انتخابات میان دوره ای این کشور است اما همسویی ریاض با اوپک پلاس شکست دیگری را برای بایدن رقم خواهد زد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در تحلیل خود درباره سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و درخواست وی از مقامات سعودی برای افزایش تولید نفت نوشت، جو بایدن بدون بر آورده شدن انتظارات خود از بازارهای جهانی انرژی، عربستان را ترک کرد. او با هدف آرام کردن بازارها از کشورهای تولید کننده نفت خواست که مقدار تولید خود را افزایش دهند اما از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه موضعی گرفته نشد و تنها عربستان به عنوان اصلی ترین عضو اوپک پلاس در این زمینه موضع گیری کرد.

بایدن نگران است که افزایش قیمت انرژی در بازارهای آمریکا سبب شکست وی در انتخابات میان دوره ای این کشور در نوامبر آینده شود

در این زمینه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام کرد که عربستان در بهترین شرایط تنها می تواند روزی یک میلیون بشکه بر تولید خود بیفزاید. در بیانیه پایانی نشست امنیت و توسعه هم که در جده برگزار شود رهبرانی که دراین نشست شرکت کرده بود هم از تلاش های اوپک پلاس برای تحقق ثبات در بازارهای جهانی نفت استقبال کردند و این موضوع را را در راستای منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان و رشد اقتصادی دانستند.  

به نوشته روزنامه العربی الجدید، رسانه های آمریکا و کارشناسان بانک ها هم از شکست بایدن در دستیابی به تعهدهای نفتی از رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سفر وی به عربستان سخن به میان آوردند.

هدف اصلی بایدن از سفر به عربستان درخواست برای افزایش تولید نفت بود تا از این طریق قیمت سوخت در آمریکا کاهش یابد. بایدن نگران است که افزایش قیمت انرژی در بازارهای آمریکا سبب شکست وی در انتخابات میان دوره ای این کشور در نوامبر آینده شود. 

عربستان در بهترین شرایط تنها می تواند روزی یک میلیون بشکه بر تولید خود بیفزایدبایدن برای عبور موفقیت آمیز از انتخابات میان دوره ای آمریکا نیاز به کاهش قیمت انرژی دارد. او با لغو مالیات بانک فدرال بر سوخت که ارزش آن بیش از ۱۸.۴ سنت بر لیتر است در این راستا گام برداشته است. اما جلب رضایت کشورهای حاشیه خلیج فارس برای افزایش تولید نفت تنها گرفتاری بایدن نیست بلکه شرکت های انرژی آمریکا هم در این زمینه نقش دارند و او را در شرایط سخت اقتصادی کنونی متهم می کنند که تنها در راستای تامین منافع خود گام بر می دارد.

 این در حالی است که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان هم به روزنامه نگاران گفت ما با شرکاء و همکاران خود در سراسر جهان به ویژه کشورهای تولید کننده نفت همکاری می کنیم و اوپک پلاس وضع بازار را پیگیری می کند و طبق نیاز بازار انرژی تامین می کند.

پایان/

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20526

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =