فدرال رزرو: کاهش تورم باید اولویت باشد

ایالات متحده همزمان با تورم بی سابقه و تهدید رکود مواجه شده، اگرچه فدرال ریزرو راهکارهایی را برای مقابله با این شرایط در پیش گرفته است اما کاهش تورم را مهمترین و اصلی ترین هدف می داند.

به گزارش تحریریه، «نیل دوتا» تحلیلگر مسائل اقتصادی آمریکا در تارنمای «بیزینس اینسایدر» در مورد وضعیت کنونی و آینده اقتصاد این کشور نوشت، من برای مدت طولانی در مورد اقتصاد خوشبین بودم. زمانی که دیگران در سال‌های پس از بحران مالی ۲۰۰۸ استدلال کردند که رکود نزدیک است، من دیدگاه اقتصادی مثبتم را حفظ کردم و به طور کلی در طول همه‌گیری هم نظرم مثبت بود. با این حال دیدگاه من در حال تغییر است. به دلایل متعدد، اکنون معتقدم که احتمال رکود اقتصادی زیاد است.

تغییر آهنگ اقدامات فدرال ریزرو

بیایید با واضح ترین مسئله برای اقتصاد شروع کنیم: فدرال ریزرو. فدرال ریزرو دارای تجربه مدیریت ریسک است و تهدیدهای مختلف برای سلامت بلندمدت اقتصاد ایالات متحده را متعادل می کند. اگر بزرگترین تهدید کند شدن اقتصاد باشد، این نهاد می تواند نرخ بهره را کاهش دهد و از ابزارهای خود برای تحریک سیستم مالی استفاده کند. اگر تهدید تورم بالاتر باشد، فدرال ریزرو می تواند نرخ بهره را افزایش دهد و اقتصاد را کَند و در این فرآیند قیمت ها را منقبض کند.

واضح است که «جروم پاول» رئیس فدرال ریزرو و دیگر مقامات آن بر این باورند که کاستن از سرعت قیمت‌ها و کاهش انتظارات برای ادامه رشد قیمت‌ها مهمترین وظیفه آنها است

در سال‌های اخیر، تورم پایین و رشد ضعیف جهانی به این معنی بود که رویکرد مدیریت ریسک فدرال ریزرو به سمت پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره متمایل شد. هر بار که به نظر می رسید بازارها یا اقتصاد دچار لغزش می شدند، فدرال ریزرو آنجا بود. امروز این وضعیت تغییر کرده است. واضح است که «جروم پاول» رئیس فدرال ریزرو و دیگر مقامات آن بر این باورند که کاستن از سرعت قیمت‌ها و کاهش انتظارات برای ادامه رشد قیمت‌ها مهمترین وظیفه آنها است. آن ها کمپین تهاجمی افزایش نرخ بهره را برای کنترل این مشکل به راه انداخته اند و به نظر می رسد متعهد به این کار هستند حتی اگر این به معنای سوق دادن اقتصاد به سمت رکود باشد.

آخرین نکته در مورد انتظارات تورمی مهم است - فدرال ریزرو نه تنها در تلاش است تا با تورم واقعی مقابله کند، بلکه از افزایش انتظارات مردم از تورم آینده نیز جلوگیری می کند. به عقیده فدرال ریزرو، اگر خانوارها انتظار قیمت های بالاتر را در آینده داشته باشند، به احتمال زیاد اکنون هم قیمت های بالاتر را می پذیرند و باعث ایجاد یک چرخه تورمی فزاینده می شوند که شکستن آن دشوارتر است.

Is the economy headed toward 1970s-style stagflation? - Caribbean News  Global

فرض کنید فدرال ریزرو می تواند از دو در عبور کند. پشت در شماره ۱، فدرال ریزرو به اندازه کافی نرخ بهره را افزایش می دهد تا تورم را پایین بیاورد، اما در این فرآیند اقتصاد را به سمت رکود سوق می دهد. پشت در شماره ۲، فدرال ریزرو به اندازه کافی استوار نیست و در نتیجه انتظارات تورمی افزایش می یابد. هنگامی که با این دو انتخاب مواجه می‌شوید، فدرال ریزرو آشکارا می‌گوید که آن ها از درب شماره ۱ عبور خواهند کرد. یک اشتباه سیاستی که منجر به رکود می‌شود، به گزینه جایگزین ارجحیت دارد - اجازه می‌دهد انتظارات تورمی بی‌حرکت شود.

اگر خانوارها انتظار قیمت های بالاتر را در آینده داشته باشند، به احتمال زیاد اکنون هم قیمت های بالاتر را می پذیرند و باعث ایجاد یک چرخه تورمی فزاینده می شوند که شکستن آن دشوارتر است

 کاهش تورم مهمترین اصل اقتصادی است

فدرال ریزرو ماه ها است که از یک فشار تهاجمی برای کاهش تورم خبر می دهد، اما مسئله نگران کننده تر این است که تعهد به این افزایش نرخ بهره در زمانی رخ می دهد که داده های اقتصادی حکم می کند آن ها باید به سمت اقدامات کمتر حرکت کنند.

پیش از این، من استدلال کرده‌ام که علی‌رغم فشار فدرال ریزرو برای مبارزه با تورم، اقتصاد به اندازه کافی قوی بود که بتواند از افزایش نرخ‌ها جان سالم به در ببرد. اما حالا محاسبات تغییر کرده است. اقتصاد در حال حاضر در رکود نیست، اما فدرال ریزرو اگر مراقب نباشد می تواند آن را به این سمت سوق دهد.

با توجه به این مسائل، واضح است که چشم انداز فدرال ریزرو برای اقتصاد در طول سال بسیار خوشرنگ است. در آخرین خلاصه پیش بینی های اقتصادی، تخمین فدرال ریزرو برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۱.۷ درصد است. اما رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول منفی ۱.۶درصد بود و برآورد GDPNow فدرال ریزرو آتلانتا برای سه ماهه دوم روی منفی ۲.۱ درصد قرار دارد. با انجام محاسبات، تولید ناخالص داخلی باید به شدت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ اضافه شود و به بیش از ۵ درصد بازگردد تا پیش بینی کل سال فدرال ریزرو حاصل شود.

هر چیزی ممکن است، اما نتیجه محتمل‌تر این است که فدرال ریزرو دوباره چشم‌انداز تولید ناخالص داخلی خود را در ماه سپتامبر کاهش دهد، این سیگنال خوبی نیست.

بنابراین چه چیزی لازم است تا فدرال ریزرو مسیر خود را تغییر دهد و از حالت مبارزه با تورم به سمت پیشگیری از رکود حرکت کند. اولین گام می تواند کاهش واضح تورم باشد.

نشانه هایی وجود دارد که کاهش تورم اکنون در حال وقوع است. خرده فروشان پوشاک در مورد موجودی های اضافی صحبت می کنند. نرخ هایی که مشاغل برای ارسال کالا می پردازند درحال کاهش است. قیمت نفت و سایر کالاها کاهش یافته است. در نهایت، هزینه های ارزان تر برای مشاغل به قیمت های مصرف کننده منتقل می شوند.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =