آمریکا راهی جز افزایش بیشتر نرخ بهره ندارد

فدرال ریزرو اعتقاد دارد برای مهار تورم در آمریکا راهی جز افزایش بیشتر نرخ بهره وجود ندارد.

به گزارش تحریریه، «جروم پاول» رئیس فدرال ریزرو در دیدار با کمیته بانکی سنا اظهار داشت که فدرال رزرو برای مهار تورم که به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است، باید افزایش نرخ بهره بیشتر را دنبال کند.

او که خواستار یک «سیاست محدودکننده» شد، گفت: فکر می‌کنم جدیدترین شاخص‌های تورم، از انواع مختلف، به ما نشان می‌دهد که باید سرعت این روند را به سطح خنثی برسانیم. اقدامی که رشد عرضه پولی را کند می کند و تورم را به سرعت کاهش می دهد. بانک مرکزی هدف ۲ درصدی دنبال می کند.

‌اصطلاح سیاست‌های محدودکننده وی به مفهوم آن است که نرخ‌ های بهره به اندازه‌ای بالا طراحی شوند که رشد قیمت‌ها را کندتر کند.به اعتقاد کارشناسان این هدفی ضروری در میانه افزایش بی‌امان تورمی است که اکنون اقتصاد آمریکا را درگیر کرده است.

پاول  در تشریح هدف فدرال ریزرو برای یک فرود نرم اقتصادی با حفظ بازار کار در حال رشد کشور اذعان کرد که موفقیت بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما هرگز نگفته‌ ایم که این اقدام قرار است آسان یا بدون دردسر باشد. چالش برانگیز خواهد بود و رویدادهای چند ماه اخیر مطمئناً آن را چالش برانگیزتر کرده است. با این حال، مسیرهایی وجود دارد که از طریق آنها ممکن است این اتفاق بیفتد.

با این حال، وی در سخنان خود به نتایج نظرسنجی‌های اخیری اشاره داشت که نشان می‌دهند فقط ۱۱ درصد از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند افزایش قیمت ها و تورم کنونی آمریکا به دلیل سیاست های پوتین و جنگ اوکراین رخ داده است. سناتور «بیل هاگرتی» از پاول پرسید که تورم بالا بود، قطعاً قبل از شروع جنگ در اوکراین هم وجود داشت. به صورت دقیق چه چیزی باعث افزایش تورم شده است؟

پاول پیش از این هفته گذشته افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را که بزرگترین افزایش در ۲۸ سال گذشته بود اعلام کرد و نرخ بهره کل را به ۱.۷۵ درصد رساند تا تورم را به ۲ درصد کاهش دهد. پیش‌بینی‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که برای نیل به اهداف کنترل تورمی، نرخ بهره شاید تا پایان سال به ۳.۴ درصد برسد.

پاول در آن زمان گفته بود که فدرال ریزرو در حال برنامه ریزی برای تسریع افزایش نرخ بهره نیست. با این حال، اظهارات وی در کنگره چیز دیگری را نشان می دهد.

با توجه به اینکه پس از افزایش بهره هیچ نشانه‌ای از کاهش تورم دیده نشده است بانک مرکزی ممکن است احساس کند که وضعیت اورژانسی تر شده است و باز هم نرخ بهره را بیشتر کند. تورم سالانه ۸.۶ درصد در ماه مه، بیش از چهار برابر هدف ۲ درصدی است که بانک مرکزی عنوان می دارد.

با این حال، بسیاری از اقتصاددانان نگران هستند که افزایش بیش از حد سریع نرخ بهره، ایالات متحده را وارد رکود کند. اگر سه ماهه دوم رشد مثبت نشود، اقتصاد آمریکا به صورت رسمی در رکود قرار می گیرد زیرا در سه ماهه اول رشد منفی ۱.۴ درصدی را تجربه کرده است.

در هر صورت پاول تاکید دارد که اولویت اصلی فدرال ریزرو کاهش تورم است. او گفت: واضح است که مردم تورم را دوست ندارند.

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 20028

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =