هند شریک تجاری عربستان می‌شود

عربستان در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ و برای رهایی از چالش های اقتصادی خود به ویژه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گازی و تنوع بخشی و تقویت اقتصاد خود به هند نیاز دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، روابط اقتصادی عربستان و هند در سال های اخیر شاهد رشد قابل ملاحظه ای بود. این توسعه روابط در حالی است که عربستان برای گسترش فعالیت و تنوع بخشی به اقتصاد خود تلاش می کند و هند هم تلاش می کند به قطب صنعتی جهان تبدیل شود.

هند و عربستان روز دوشنبه یازدهم سپتامبر جاری دهها توافقنامه بازرگانی در بخش های گوناگون امضا کردند. این توافقنامه ها یک روز پس از اعلام طرح ایجاد گذرگاه اقتصادی جدید که هند را به عربستان و امارات ارتباط می دهد و تا اروپا می رسد، صورت گرفته است. این طرح آغازگر مرحله جدیدی در بازارهای تجارت جهانی است.

«بدر البدر» معاون وزیر سرمایه گذاری عربستان به شبکه «العربیه» این کشور گفت: عربستان و هند ۵۳ توافقنامه و یادداشت تفاهم در بخش های سرمایه گذاری املاک، گردشگری و تجارت امضا کرده اند. ارزش توافقنامه های امضا شده در بخش های انرژی، انرژی های تجدید پذیر و صنایع به ۳.۵ میلیارد دلار می رسد.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، این توافقنامه ها ادامه روابط اقتصادی و سیاسی میان ریاض و دهلی نو است؛ به طوری که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور حدود ۵۲ میلیارد دلار است. هند دومین شریک تجاری عربستان است و عربستان هم چهارمین شریک تجاری هند است.

هند بیشتر نفت مورد نیاز خود را از عربستان وارد می کند. تعداد بنگاه های فعال هند در عربستان بیش از ۲ هزار شرکت و تعداد شرکت های عربستان در هند حدود ۴۰ شرکت است.

دلیل انتخاب هند از سوی عربستان به عنوان شریک اقتصادی
برپایه گزارش تارنمای اوپک، هند سومین وارد کننده نفت خام در جهان پس از چین و آمریکا است. این کشور روزانه به طور متوسط ۴.۲ میلیون بشکه نفت وارد می کند. هند بیشتر نفت مصرفی خود را از عربستان وارد می کند.

همچنین دهلی نو در دهه های اخیر شاهد رشد و جهش اقتصادی بود که این موضوع هند را در ردیف اقتصادهای بزرگ جهانی قرار داده است. از این رو، عربستان در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ خود به هند نیاز دارد.

«عاصم احمد» تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره منافعی که از همکاری با هند نصیب عربستان می شود، گفت اقتصاد عربستان دارای امکانات و پتاسیل بالایی برای شکوفایی است. اما این اقتصاد با چالش های بزرگی از جمله تکیه بسیار به نفت و گاز روبرو است. از این رو، عربستان برای تنوع بخشی به اقتصاد خود و تقویت بخش های غیرنفتی از جمله صنایع و معادن تلاش می کند.

وی افزود هند از بزرگترین اقتصادهای جهان به شمار می رود و دارای بخش های صنعتی قوی و متنوع است. از این رو، همکاری صنعتی میان ریاض و دهلی نو می تواند سودهای بسیاری را برای اقتصاد عربستان به دنبال داشته باشد. از جمله این موارد افزایش صادرات از معادن و تولیدات انرژی های مختلف از جمله انرژی های پاک به هند است. همچنین همکاری میان دو کشور سبب جذب سرمایه ها در دو کشور به ویژه جذب سرمایه های هند در عربستان می شود. همکاری عربستان با هند در بخش صنعت سبب توسعه صنایع عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به عنوان اصلی ترین منابع درآمد دولت می شود.

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =