افزایش درآمدهای نفتی روسیه

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که درآمدهای نفتی مسکو در ماه گذشته افزایش داشته و سود سپتامبر این کشور به بالاترین حد در ۱۴ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش تحریریه، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد، روسیه در ماه گذشته ۱۸.۸ میلیارد دلار از صادرات نفت به دست آورد و همین امر ماه سپتامبر را به سودآورترین ماه از جولای ۲۰۲۲ برای این کشور تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد مستقر در پاریس، درآمد صادرات نفت این کشور در یک ماه ۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافت.

آژانس فوق تخمین می‌زند که سود حاصل از صادرات نفت خام با شدت بیشتری، حدود ۱.۵ میلیارد دلار، نسبت به سود حاصل از حمل و نقل فرآورده‌های نفتی رشد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی افزایش درآمدها را به ترکیبی از رشد حجم کل صادرات و میانگین قیمت‌های بالاتر نفت خام و محصولات نفتی روسیه نسبت داد. برآوردهای این آژانس نشان داد که کل صادرات نفت این کشور در ماه گذشته به طور متوسط ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است که ۲۵۰ هزار بشکه در روز از این افزایش به نفت خام اختصاص دارد.

مجموع صادرات نفت روسیه در ماه سپتامبر ۷.۶ میلیون بشکه در روز گزارش شده است. در همین حال، میانگین قیمت نفت خام روسیه در بازار نیز نسبت به ماه اوت تقریباً ۸ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

افزایش درآمدهای نفتی روسیه

این آژانس خاطرنشان کرد که چین و هند همچنان بزرگترین خریداران نفت روسیه در ماه گذشته بودند. این دو کشور از اوایل سال جاری میلادی، زمانی که مسکو مجبور شد به دلیل تحریم های غرب و محدودیت قیمت نفت روسیه، محموله های نفتی خود را به سمت بازارهای آسیایی هدایت کند، عنوان بزرگترین خردیدارن نفت روسیه را به صورت مشترک کسب کردند.

برآوردهای آژانس بین المللی انرژی از صادرات روسیه غافلگیرکننده است، زیرا این کشور قصد دارد تولید و تحویل نفت خود را باز هم کاهش دهد. مسکو ابتدا به صورت داوطلبانه تولید خود را در ماه مارس سال جاری به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اعلام کرد که این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. این مقدار بعد از مدتی به ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت.

در اوایل ماه جاری، روسیه بار دیگر بر قصد خود برای پایبندی به کاهش ها تاکید کرد.

عربستان سعودی، که متحد روسیه در اوپک پلاس است و همزمان بزرگترین صادرکننده نفت جهان هم می باشد نیز در ۴ اکتبر اعلام کرد که تا ژانویه ۲۰۲۴ به کاهش ۱ میلیون بشکه ای تولید نفت خام خود متعهد خواهد بود.

اقدام این دو بازیگر مهم در بازار نفت باعث شد که قیمت نفت برنت در ماه سپتامبر از پایین‌ترین قیمت سال یعنی ۷۲ دلار در ماه مارس، به ۹۵ دلار در هر بشکه در ماه سپتامبر افزایش پیدا کند. البته قیمت‌ها همچنین تحت تأثیر تشدید خصومت‌ها بین گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، با نیروهای دفاعی اسرائیل قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان تداوم درگیری‌ در خاورمیانه نگرانی‌ها را در مورد افزایش بیشتر کسری عرضه نفت برانگیخته است، با اینحال آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد که تاکنون این منازعه تاثیر مستقیمی را بر عرضه نفت نداشته است.

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27865

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =