تداوم رکوردشکنی مبادلات تجاری روسیه و چین

مبادلات تجاری روسیه و چین از ژانویه تا جولای سال جاری به بیش از ۱۳۴ میلیارد دلار افزایش یافت و در مسیر رسیدن به سطح ۲۵۰ میلیارد دلار در سال حرکت می کند.

به گزارش تحریریه، داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت بین روسیه و چین پس از رسیدن به بالاترین حد تاریخی در سال ۲۰۲۲، با افزایش صادرات و واردات با سرعت دو رقمی از ابتدای سال جاری میلادی، ادامه یافته است.

به گفته این موسسه، تجارت دوجانبه در ژانویه تا ژوئیه سال جاری ۳۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به ۱۳۴.۱ میلیارد دلار رسیده است.

در طول دوره مورد بررسی گزارش، صادرات چین به روسیه نسبت به سال گذشته ۷۳.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۲.۵ میلیارد دلار رسید. واردات این غول اقتصادی آسیایی از روسیه هم ۱۵.۱ درصد افزایش یافت و به ۷۲ میلیارد دلار رسید.

طبق آمار تنها در ماه ژوئیه، گردش تجاری بین دو کشور به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید که صادرات چین در آن به ۱۰.۲ میلیارد دلار رسید و اندکی از صادرات روسیه که ۹.۲ میلیارد دلار بود، پیشی گرفت.

تداوم رکوردشکنی مبادلات تجاری روسیه و چین

تا پایان سال ۲۰۲۲، تجارت بین روسیه و چین با ۲۹.۳ درصد رشد سالانه به رکورد ۱۹۰.۳ میلیارد دلار رسیده بود. اکنون این مبادلات تجاری در مسیر فراتر رفتن از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد، ضمن آنکه هر دو کشور هم تاکید کرده اند که رقم تاریخی ۲۵۰ میلیارد دلاری در سال کاملا واقع بینانه است.

در یک ساله اخیر روابط اقتصادی روسیه و چین با تصمیم متقابل رهبران دو کشور برای انجام اکثر معاملات با ارزهای خود کشورها به جای دلار آمریکا تقویت شده است.

در شرایطی که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و جنگ تجاری آمریکا با چین ادامه می‌دهند، مسکو و پکن هر دو تلاش‌ خود را برای کاهش وابستگی به دلار و یورو در تجارت بین‌المللی افزایش داده‌اند.

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 26893

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =