راهکار طلایی مسکو برای مقابله با تحریم‌ها

کاخ کرملین در واکنش به سیاست بلوکه دارایی های خود از سوی غرب، ذخایر شمش طلای روسیه خود را از سال گذشته افزایش داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «ایزوستیا» با استناد به داده های شورای جهانی طلا گزارش داد، روسیه از افزایش ذخایر طلای خود که در پایان سال گذشته به بالاترین میزان در دو دهه گذشته رسید، سود می برد.

آمارها نشان می دهد که روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ دارای ۲۳۳۲ تن ذخایر طلای جهانی بود که این کشور را در رتبه پنجم بین المللی قرار داد. تنها ایالات متحده، آلمان، ایتالیا و فرانسه ذخایر طلای بیشتری را نسبت به روسیه در آن زمان داشتند.

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر ارزی این کشور از ابتدای سپتامبر ۲۰۲۳ به ۵۸۱.۶ میلیارد دلار رسید که شامل ۱۴۴.۷ میلیارد دلار طلای قابل تبدیل به پول بود.

ذخایر ارزی روسیه اندکی قبل از شروع درگیری با اوکراین در فوریه سال گذشته به رکورد ۶۴۳.۲ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش‌ها، تقریباً نیمی از این وجوه توسط بانک‌های مرکزی غربی در اوایل مارس ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از تحریم‌های مربوط به درگیری مسدود شد. دارایی های باقی مانده شامل طلا و ارز خارجی است که در داخل این کشور نگهداری می شود ضمن آنکه بخشی از دارایی های مسکو به یوان چین بوده است.

مسکو توقیف دارایی های خود را "سرقت" خوانده و هشدار داده است که این توقیف با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

راهکار طلایی مسکو برای مقابله با تحریم‌ها

«الکساندر پوتاوین» تحلیلگر گروه مالی فاینام (Finam Financial Group) به ایزوستیا اعلام کرد که تنش های ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب باعث بازنگری در مواجهه با ارز خارجی توسط چندین تنظیم کننده ملی شده است. وی تصریح کرد: تبدیل موجودی دارایی ها به ذخایر به اصطلاح امن مانند طلا، احتمال استهلاک، توقیف و سایر مشکلات را کاهش می دهد.

پوتاوین افزود: هدفمندسازی حجم انبوه ذخایر به فلزات گرانبها به این معنی است که کشور پول زیادی را برای توسعه آن خرج نمی کند، بلکه آن را برای آینده محفوظ کرده است. اغلب اوقات، دولت ها وقتی خطرات ژئوپلیتیکی فزاینده ای را مشاهده می کنند، این کار را انجام می دهند.

به گفته «ولادیمیر چرنوف» تحلیلگر Freedom Finance Global معتقد است معرفی احتمالی ارز واحد با پشتوانه فلزات گرانبها توسط کشورهای بریکس می تواند دلیل دیگری برای ذخیره ذخایر طلای روسیه باشد.

قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون حدود ۸ درصد افزایش داشته است. این فلز گرانبها در روز جمعه با قیمت ۱۹۴۶ دلار در هر اونس معامله شد که از ۱۸۰۰ دلار در پایان سال ۲۰۲۲ بیشتر بود.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27538

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =