انتقام ۳۰۰ میلیارد دلاری مسکو

کاخ کرملین به صورت تلویحی تهدید کرده است که در صورت مصادره دارایی حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری روسیه در غرب، مسکو هم به اقدام تلافی جویانه دست خواهد زد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری روسی «ریانووستی» چند روز قبل مدعی شد که مصادره دارایی های روسیه که در حال حاضر در غرب مسدود شده است، می تواند منجر به خسارات مالی هنگفتی برای آمریکا و متحدانش هم شود. تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان هنوز سرمایه گذاری های قابل توجهی در روسیه دارند و ممکن است مسکو دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

این خبرگزاری با استناد به آمارهای جمع‌آوری‌شده از همین کشورها اعلام کرد که مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) که از سوی اتحادیه اروپا، G۷، استرالیا و سوئیس در پایان سال ۲۰۲۲ در اقتصاد روسیه ثبت شده بود به ۲۸۸ میلیارد دلار می رسد. این میزان تقریباً برابر با حجم سرمایه‌های بلوکه شده روسیه در کشورهای غربی است که اکنون در خطر مصادره قرار دارند.

داده های مورد استناد از سوی ریانووستی نشان می دهد که در صورت اجرای طرح مصادره اموال روسیه ممکن است ایالات متحده و متحدانش بخش عمده ای از دارایی های خود را از دست بدهند که البته سهم کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر خواهد بود. حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر روسیه در غرب مسدود شده است که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار آن در اختیار اتحادیه اروپا است و بقیه در ایالات متحده قرار دارد.

انتقام ۳۰۰ میلیارد دلاری مسکو

به گفته این خبرگزاری، در مجموع، اعضای این بلوک تا اواخر سال ۲۰۲۲ دارایی ۲۲۳ میلیارد دلاری را در روسیه داشتند. بیش از ۹۸ میلیارد دلار به طور رسمی در اختیار قبرس بود و هلند با ۵۰.۱ میلیارد دلار دارایی در رتبه دوم قرار داشت.

آلمان ۱۷.۳ میلیارد دلار در اقتصاد روسیه سرمایه گذاری کرده، در حالی که فرانسه و ایتالیا به ترتیب ۱۶.۶ و ۱۲.۹ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری دارند. تا پایان سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاری انگلستان در روسیه نیز بالغ بر ۱۸.۹ میلیارد دلار بود.

به گفته این رسانه روس، به نظر می رسد سوئیس نیز با ۲۸.۵ میلیارد دلار دارایی دیگر سرمایه گذار بزرگ غربی در روسیه باشد. این در حالی است که خود آمریکا دارایی هایی به ارزش ۹.۶ میلیارد دلار در روسیه دارد.

بانک مرکزی روسیه تا ۱ ژانویه ۲۰۲۲ ارقام سرمایه گذاری مستقیم خارجی متفاوتی را ارائه کرده بود. این رقم برای قبرس بیش از ۱۸۲ میلیارد دلار برآورد شد و پس از آن هلند، لوکزامبورگ، آلمان و فرانسه را با دارایی هایی بین ۲۳ و ۳۶ میلیارد دلار در میان سرمایه گذاران اصلی اتحادیه اروپا در روسیه معرفی کرد.

انتقام ۳۰۰ میلیارد دلاری مسکو

این بانک همچنین سرمایه‌گذاری ایرلند را ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود انگلستان تا آن تاریخ بیش از ۵۳ میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده بود. بانک مرکزی روسیه سرمایه گذاری ایالات متحده را ۶ میلیارد دلار تخمین زد.

البته پیش از این مسکو به غرب در مورد انتقام احتمالی خود در قبال هرگونه مصادره دارایی بلوکه شده هشدار داده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در اواخر دسامبر تصریح کرد: ما گام‌های احتمالی تلافی‌جویانه را از قبل بررسی کرده ایم.

روسیه بارها هشدار داده است که توقیف دارایی های این کشور توسط ایالات متحده و متحدانش به منزله «دزدی» است و برخلاف قوانین بین المللی خواهد بود و ارزهای ذخیره، سیستم مالی جهانی و اقتصاد بین الملل را تضعیف می کند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، مسکو را هدف تحریم‌های بی‌سابقه‌ خود قرار دادند. با این وجود غرب از ایده تصرف ذخایر قابل توجه مسکو که در کشورهای اتحادیه اروپا بلافاصله پس از شروع درگیری مسدود شدند، خودداری کردند.

در ماه دسامبر، «فایننشال تایمز» گزارش داد واشنگتن پیشنهاد کرده است که کارگروه هایی در چارچوب گروه ۷ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ یعنی دومین سالگرد درگیری بین روسیه و اوکراین، راه هایی را برای مصادره ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی های مسدود شده مسکو بررسی کنند. در همین حال، اوایل ماه جاری، بلومبرگ نیز گزارش داد که این ایده مورد حمایت دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است.

پایان/

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =