اسرائیل روس‌ها را تحریم می‌کند

بانک های اسرائیلی دارایی شهروندان روس را هدف گرفته اند و تاکنون دارایی های مرتبط با اوراق بهادار اتاق پایاپای Euroclear اتحادیه اروپا را مسدود کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «راشا تودی» به نقل از فوربس و نشریه تجاری RBK روسیه گزارش داد که چند بانک مطرح اسرائیلی شروع به جداسازی حساب های متعلق به شهروندان روسیه یا مالیات در دهندگان کرده اند.

«مارک اویگمن» موسس شرکت مالی بین المللی SmartGen می گوید این اقدامات ناشی از اجرای تحریم های اتحادیه اروپا، به ویژه اعمال محدودیت هایی است که توسط موسسه سپرده گذاری Euroclear مستقر در بلژیک علیه روس ها وضع شده است.

سال گذشته، اتاق پایاپای حساب‌های سپرده‌گذاری ملی تسویه حساب روسیه (NSD) را مسدود کرد، سرمایه‌گذاران روسی از طریق آن دارایی‌های خود را در حوزه‌های قضایی خارجی مدیریت می‌کردند. بر اساس توصیه های Euroclear، اگر سبد سرمایه گذاری یک فرد مقیم روسیه از 100000 یورو (108000 دلار) فراتر برود، هر گونه درآمد سود سهام یا درآمد حاصل از فروش دارایی های مرتبط با آن به حساب جداگانه ای واریز می شود. «وادیم پوگوسیان» یکی از شرکای شرکت مدیریت دارایی اسمارتلی (Smartly)، به فوربس گفت که این امر مشتریان روسی را از امکان مدیریت دارایی های خود محروم کرد و اهرم فشاری را به Euroclear داد تا در صورت نقض تحریم ها آنها را مسدود کند.

اسرائیل روس‌ها تحریم می‌کند

این محدودیت‌ها ابتدا فقط برای مؤسسات مالی مستقر در اتحادیه اروپا اعمال می‌شد که دارایی‌های مرتبط با Euroclear را در اختیار داشتند، اما اتاق تهاتر از دوره ای به بعد به طرف‌های دیگر خود در خارج از اتحادیه دستور داد از این الزامات پیروی کنند. اقدامات برای جداسازی با هدف قرار دادن حساب های روسی قبلاً در بانک NBD امارات و بورس اوراق بهادار قزاقستان (KASE) هم انجام شده بود. به گفته منابع رسانه ای، در 13 نوامبر به موسسات مالی اسرائیل بخشنامه ای مبنی بر اجرای جداسازی حساب های متعلق به روس ها ارسال شد.

بانک‌های اسرائیلی از هفته گذشته هشدارهای شفاهی را به برخی از مشتریان خود و شاید هم به بیشتر آن ها در مورد خطرات موجود دادند. بسیاری از مردم در هفته گذشته هر آنچه را که می توانستند بفروشند فروختند تا از اثرات این اقدام جلوگیری کنند. اویگمن به RBK گفت طبق برآوردها، تعداد کمی از اوراق بهادار مسدود شدند، زیرا کارهای زیادی انجام شد و تعداد قابل توجهی از مشتریان بانک های خصوصی، روس های ثروتمند، موفق به فروش دارایی های خود شدند.

به گفته «الکسی کووالنکو» از شرکت حقوقی Kovalenko and Partners مستقر در اسرائیل، بانک های اسرائیلی در همین شرایط در حال مذاکره درباره جزئیات تفکیک دارایی ها با Euroclear هستند، زیرا بسیاری از دارندگان حساب دارای تابعیت روسیه و اسرائیل هستند و به طور دائم در اسرائیل زندگی می کنند.

اسرائیل روس‌ها تحریم می‌کند

این وکیل دادگستری تصریح کرد: طرف اسرائیلی اصرار دارد افرادی که گذرنامه اسرائیلی دارند در واقع اسرائیلی هستند و نباید مشمول همان محدودیت هایی شوند که روس ها را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی اگر پاسپورت دوم آن ها روسی باشد.

با این حال، کارشناسان هشدار داده‌اند که بانک‌های اسرائیلی احتمالاً فعلاً به اجرای رویه‌های جداسازی ادامه خواهند داد تا از قوانین Euroclear پیروی کرده باشند.

به گفته منابع فوربس، موسسه Discount Bank تنها بانک در اسرائیل بوده که جداسازی دارایی های روسیه را آغاز کرد. گزارش ها حاکی از آن است که سایر سازمان های مالی منتظر نتیجه مذاکرات با Euroclear و برنامه اقدام گام به گام هستند.

در همین حال، کارشناسان مالی پیشنهاد داده‌اند که سرمایه‌گذاران روسی با فروش دارایی‌های مرتبط با Euroclear دارایی‌های خود را کاهش دهند و در عوض اوراق بهادار اسرائیلی یا آمریکایی را خریداری کنند.

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28128

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =