ریاض جای خالی سوریه را پر می‌کند!

مقام های ارشد عربستان سعودی تکاپوی شدیدی را برای جلب نظر دیگر دولت های عربی پیرامون بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به کار بسته اند.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خاورمیانه به نقل از «آناتولی» نوشت، اردن و سعودی رایزنی هایی را با کویت پیرامون نتایج نشست امان درباره «یافتن راه حل هایی برای بحران سوریه» برگزار کردند.

این رایزنی ها طی دو تماس تلفنی شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت، با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود و فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی، انجام شد.

کویت در نشست وزرای خارجه اردن، مصر، عراق و سعودی با همتای سوری خود در اردن شرکت نکرد اما در تماس تلفنی با ایمن الصفدی از بیانیه پایانی نشست در خصوص یافتن راه حل برای بحران سوریه استقبال کرد.

این رایزنی ها با هدف بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض در 19 می صورت می گیرد. هرچند روند بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب از سوی کشورهای عضو این اتحادیه فزاینده است، اما همچنان برخی کشورها مانند کویت و قطر با سپردن کرسی سوریه به دولت دمشق مخالفت می کنند.

از همین رو و برای کاهش اختلافات، امان پایتخت روز دوشنبه شاهد کار نشست مشورتی با حضور وزرای امور خارجه اردن، مصر، عراق و سعودی بود که فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه برای اولین بار از زمان آغاز بحران کشورش پس از دو سفر به جده و قاهره برای اولین بار از سال 2011 به اردن سفر کرد.

نشست امان به نتایجی منتهی شد که تاکید بر اهمیت انجام اقدامات لازم برای آغاز اجرای فوری بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان سوری، مقابله با تروریسم و تلاش برای از سرگیری کار کمیته قانون اساسی در اسرع وقت از مهمترین آنها بود.

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25371

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =