میانجیگری دوباره عراق، این بار ایران و مصر

گزارش ها نشان از آن دارد که نمایندگانی از ایران و مصر از طریق عراق با هدف از سرگیری روابط تهران و قاهره با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» نوشت، ماه گذشته میلادی نمایندگانی از تهران و قاهره در بغداد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. منابع عالی رتبه عراقی اعلام کردند بغداد بار دیگر میانجیگری میان ایران و مصر را برعهده گرفته است و می خواهد تجربه میانجیگری میان ایران و عربستان را تکرار کند.

این منابع عالی رتبه که یکی در وزارت امور خارجه و دیگری در دستگاه امنیت ملی عراق سرگرم فعالیت هستند، اعلام کردند اکنون بغداد در حال فراهم کردن زمینه برای برگزاری نشستی دیگر میان تهران و قاهره است.

پیش از این نیز منابع دیپلماتیک مصری در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرده بودند که در هفته آخر ماه مارس تماس هایی میان مقامات امنیتی ایران و مصر صورت گرفت و دو طرف درباره امکان گسترش تدریجی روابط گفت و گو کردند.

به نوشته العربی الجدید، منابع عراقی اعلام کردند نشست اخیر ایران و مصر در بغداد در سطح پایین برگزار شد و نمایندگانی از دفتر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و «فواد حسین» وزیر امور خارجه و یک نماینده از دستگاه امنیت ملی عراق در این نشست حضور داشتند. یکی از مقامات عراقی در وزارت امور خارجه تاکید کرد دو طرف ایرانی و مصری از میانجیگری بغداد استقبال کردند، اما سخن گفتن در مورد پیشرفت این میانجیگری زود است.

میانجیگری دوباره عراق، این بار ایران و مصر

یک مسوول دیگر عراقی در دستگاه امنیتی ملی این کشور اعلام کرد هدف از این میانجیگری از سرگیری روابط طبیعی میان دو کشور در سایه بازگشت روابط تهران و ریاض و ایجاد فضای مثبت است. او تاکید کردند نمایندگان دو طرف ایرانی و مصری «امنیتی و دیپلمات» بودند و در نشست نخست به جزئیات بسیاری پرداخته نشد و قرار است در نشست آینده مسائل مهم تر و عمیق تر باشد.

به نوشته العربی الجدید، «عمر الفائز» گزارشگر کمیته روابط خارجی پارلمان عراق با تایید این خبر گفت که عراق به طور عملی به دلیل نزدیک بودن دیدگاه ها میانجیگری را آغاز کرده است تا شک و تردید مصر و ایران برای دستیابی به یک رابطه خوب را را از بین ببرد. نقش میانجیگرانه عراق در حال پیشرفت است و نخستین دیدار میان مقامات دو طرف برگزار شد و بغداد برای از سرگیری روابط قاهره و تهران تلاش می کند. این بیانگر اهمیت عراق در منطقه و نقش آفرینی متوازن آن در برقراری روابط است و سبب می شود عراق هم از سوی هم کنشگران منطقه ای و بین المللی مورد پذیرش باشد.

وی افزود با توجه به اینکه دولت سودانی از حمایت منطقه ای برخوردار است این موضوع در موفقیت میانجیگری آن میان ایران و مصر نقش خواهد داشت. موفقیت عراق در تحقق آشتی میان کشورهای منطقه بر روی اوضاع عراق هم تاثیر مثبتی بر روی عراق خواهد داشت.

«احد الشریفی» پژوهشگر مسائل سیاسی عراق هم به روزنامه العربی الجدید گفت عراق پیام های بسیاری را طی ماه های گذشته میان مصر و ایران منتقل کرده است. هدف از این اقدام، میانجیگری و برقراری آشتی میان دو کشور مهم منطقه است. فرصت موفقیت عراق در این میانجیگری بالا است و عراق قادر است مذاکرات دو کشور را به نتیجه برساند. زیرا عراق از سوی دو کشور برای وساطت مورد پذیریش است. ایران برای برقراری روابط با همه کشورهای منطقه تمایل دارد.

پایان/

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =