وابستگی اتحادیه اروپا به واردات نفت روسیه از هند

هند با صادرات مجدد خریدهای نفتی تخفیف دار از روسیه به بزرگترین تامین کننده سوخت اروپا تبدیل شده است. در این شرایط اتحادیه اروپا نفت روسیه را همچون گذشته اما با قیمتی رقابتی و به مراتب بالاتر از قبل از طریق دلالان خریداری می کند.

به گزارش تحریریه، شیبکه خبری «بلومبرگ» چند روز قبل گزارش داد که اتحادیه اروپا با وجود تحریم ها همچنان اقتصاد خود را با نفت روسیه تقویت می کند. اکنون گفته می شود که کشورهای عضو، سوخت تحریم شده این کشور را با واسطه و از طریق هند خریداری می کنند.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا، G۷ و کشورهای همپیمان تحریم و سقف قیمتی ۶۰ دلاری را بر نفت خام روسیه اعمال کردند و بعداً محدودیت‌های مشابهی را برای صادرات فرآورده‌های نفتی اعمال کردند.

اما هند به این ممنوعیت نپیوست و در عوض خرید نفت روسیه را که مسکو با تخفیف ارائه می‌کند، افزایش داده است.

داده‌های Kpler و Vortexa نشان می دهد که در سال‌ های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، پالایشگاه‌های هندی هر روز بین ۹۷۰ تا ۹۸۱ هزار بشکه نفت را از روسیه خریداری می کردند که بیش از یک پنجم کل واردات این کشور را تشکیل می‌داد. کل واردات نفت هندوستان در آن زمان بین ۴.۵ تا ۴.۶ میلیون بشکه در روز بود.

هند نه تنها از زمان اجرای این ممنوعیت به بزرگترین خریدار نفت روسیه تبدیل شده است، بلکه دهلی نو اکنون در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تامین کننده سوخت های تصفیه شده اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

وابستگی اتحادیه اروپا به واردات نفت روسیه از هند

کارخانه‌های فرآوری هند نفت ارزان روسیه را می‌خرند، آن را به سوخت تبدیل می‌کنند و با قیمت رقابتی به اتحادیه اروپا می‌فروشند.

«ویکتور کاتونا» تحلیلگر ارشد نفت خام در موسسه کپلر، به بلومبرگ اعلام کرد: نفت روسیه با وجود همه تحریم‌ها در حال یافتن مسیر بازگشت خود به اروپا است و مورد هند و افزایش صادرات سوخت آن به غرب نیز نمونه گویایی از شرایط جدید است. وی افزود: این حجم از مصرف بشکه های نفت روسیه در داخل کشور هند غیرقابل پذیرش است.

طبق گزارش Kpler، واردات سوخت از هند به اتحادیه اروپا قرار است به بالای ۳۶۰۰۰۰ بشکه در روز برسد و در چنین شرایطی از میزان محموله های صادراتی عربستان سعودی به اروپا هم پیشی می گیرد.

سوخت دیزل مورد بخش های بزرگی از اقتصاد اروپا است که تا قبل از اغاز جنگ در اوکر این بیش از یک سوم آن از سوی روسیه تامین می شد. اکنون که اتحادیه اروپا دریافت محصولات پالایش شده از مسکو را متوقف کرده است، این اتحادیه باید سوخت مورد نیاز خود را از تامین کنندگان جایگزین تحویل بگیرد. این موضوع به معنای هزینه های حمل و نقل بیشتر و رقابت شدیدتر بین پالایشگاه ها است.

در همین حال، داده های Kpler نشان داد که انتظار می رود واردات نفت خام روسیه به هند در آوریل از ۲ میلیون بشکه در روز هم فراتر رفته باشد که این میزان حدود ۴۴ درصد از کل واردات نفت خام این کشور را تشکیل می دهد.

پایان/

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 25326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =