ضرر ۳ میلیارد دلاری ایران از واردات بنزین

یک کارشناس انرژی گفت: مصرف گازوئیل کشورهای ترکیه و آلمان تقریبا برابر ما بوده و به معنای توسعه حمل و نقل عمومی در آن کشورها است اما مصرف بنزین آن‌ها زیر 50 میلیون لیتر در روز است.

به گزارش تحریریه، مصطفی سعیدی کارشناس انرژی درباره افزایش مصرف بنزین در کشورمان اظهار داشت: سوالی که پیرامون این روزهای کشور مطرح است این بوده که آیا تولید بنزین و و گازوئیل کشور کم است و نیاز داریم که مجدد پالایشگاه تاسیس کنیم و میزان تولید را افزایش دهیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید خود را با کشورهای هم رده مقایسه کنیم.

وی افزود: تولید بنزین کشور بالای 110 میلیون لیتر در روز و گازوئیل بیش از 100 میلیون لیتر در روز است. در کنار این مسئله رشد مصرف در کشور بسیار بالاست، آن هم به صورتی که قابل پیش بینی نیست و در برنامه‌ها هم این مقدار رشد در نظر گرفته نشده است. به طوری که رشد مصرف در برنامه‌ها 4 یا 5 درصد در نظر گرفته می‌شود اما در واقعیت رشد مصرف بیش از 7، 8 درصد است.

سعیدی ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا بکند هر سال کشور باید به صورت تصاعدی بنزین وارد کند و در حالی که در شرایط جنگی هستیم و تمام بنزین وارد شده نیز در ترافیک‌های شهرهای بزرگ دود خواهد شد و هیچ عایدی برای کشور نخواهد داشت. این در صورتی است که بخش عمده‌ای از مردم خودرو ندارند.

این کارشناس انرژی اشاره به توجه به بخش مصرف به جای تولید گفت: این موضوع برای سیاست گذار مبین این است که دیگر توجه به عرضه بیشتر، راهکار نخواهد بود و باید تمرکز به بخش مصرف جلب شود. این درحالی است که اسقاط خودرو صورت نمی‌گیرد و خودروها نیز کیفیت لازم را ندارند.

وی با اشاره به مصرف کشورهای دیگر گفت: مصرف گازوئیل آلمان و ترکیه تقریبا برابر با مصرف ایران است که نشانگر این است که حمل و نقل عمومی در کشورهای مذکور رونق بیشتری دارد در عوض مصرف بنزین آن‌ها بسیار کم تر است. آلمان زیر 50 میلیون لیتر در روز مصرف دارد و روسیه با جمعینی 143 میلیون در مجموع، مصرف بنزین و گازوئیل کمتری از ما دارد.

سعیدی گفت: ما باید ریل گذاری انرژی را تغییر دهیم در اولین قدم نیز باید مصرف سوخت خودروها را پیگیری کنیم و قیمت گذاری را نیز باید اصلاح کنیم. زیرا قیمت بزنین تاحدی پایین باشد صاحب خودرو مشکلات خودرو خود را رفع نمی‌کند چراکه برای او نمی‌صرفد اصلاحات را انجام دهد.

این کارشناس با اشاره به عدم النفع 3 میلیارد دلاری کشور از واردات بزنین گفت: از طرفی دیگر نمی‌توانیم با این دست فرمان ادامه بدهیم و واردات انجام دهیم زیرا سالی حدود 3 میلیارد دلار به کشور ضرر می‌رساند که در شرایط جنگی این عدد معنا ندارد. این عدد نیز سالانه به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند که ادامه این ماجرا به معنای سونامی خام سوزی است.

وی گفت: ادامه این وضعیت به معنای این است که نفت خام صادراتی خود را باید کاهش دهیم زیرا امکان توسعه را کاهش می‌دهد و باید به ازای تحویل ارز حاصل از فروش نفت، بنزین وارد کنیم و به صورت یارانه‌ای تحویل دهیم.

منبع: برنا

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 25079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =