سیستم اختصاصی پرداخت دیجیتال برای بریکس

بریکس در راستای برنامه‌های این گروه برای کاهش اتکا به ارزها و مکانیسم‌های مالی غربی درجهت ایجاد سیستم اختصاصی پرداخت مبتنی بر بلاک چین اقدام می کند.

به گزارش تحریریه، «یوری اوشاکوف» دستیار ارشد سیاست خارجی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه ای به خبرگزاری تاس عنوان داشت که گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور قصد دارد یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری های دیجیتال را ایجاد کند.

طبق اظهارات این مقام ارشد روس، چنین سیستمی مصون از مداخلات سیاسی خواهد بود و به برنامه های ملی یا ارزهای ثابت هیچ یک از کشورها در سراسر جهان وابستگی نخواهد داشت.

اوشاکوف تصریح کرد: ما بن باوریم که هدف مهم بریکس در چارچوب اقدامات این گروه، ایجاد یک سیستم پرداخت تسویه حساب مستقل برای آینده است که مبتنی بر مدرن ترین فناوری ها مانند ارزهای دیجیتال و بلاک چین باشد.

سیستم اختصاصی پرداخت دیجیتال برای بریکس

اگرچه دستیار رئیس جمهور روسیه جزئیات یا چارچوب زمانی خاصی برای توسعه سیستم جدید مشخص نکرد ولی عنوان داشت دسترسی به این سیستم برای هر کشور، شخص و کسب و کاری راحت خواهد بود و به هزینه های قابل توجهی نیاز ندارد.

اوشاکوف خاطرنشان کرد که بریکس قصد دارد در سال ۲۰۲۴ بر افزایش نقش خود در سیستم های پولی و مالی بین المللی تمرکز کند.

روسیه در شرایط کنونی ریاست دوره ای این گروه را بر عهده دارد. مسکو در راستای هدف فوق، بارها تاکید کرده است که اولویت آن افزایش پرداخت ها به ارزهای ملی در میان کشورهای عضو این بلوک است.

این مقام ارشد کاخ کرملین تصریح کرد: ما به کار بر روی توسعه قرارداد ذخیره احتمالی (CRA)، در مرحله نخست از نظر استفاده از ارزهای جایگزین دلار آمریکا ادامه خواهیم داد. به طور کلی BRICS CRA یک ذخیره رایج ارزی است که در صورت بروز بحران نقدینگی در اختیار اعضا قرار می گیرد؛ این ابتکار به منظور فراهم کردن ابزاری برای تجارت روان حتی تحت فشارهای شدید مانند تحریم های بین المللی طراحی شده است.

گروه بریکس در ابتدا شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می شد و پس از چند سال از ابتدای سال ۲۰۲۴ با پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی شاهد گسترش عمده ای در تعداد اعضا بود.

سیستم اختصاصی پرداخت دیجیتال برای بریکس

طی سال گذشته، کشورهای بریکس به سرعت استفاده از دلار و یورو را در تسویه حساب های درون این بلوک محدود کرده اند. در عوض، آنها استفاده از ارزهای ملی را تقویت نمودند، این موضوع به‌ویژه به دلیل تحریم‌ های غرب در ارتباط با جنگ اوکراین تشدید شده است زیرا محدودیت ها علیه کرملین انجام معاملات برون مرزی با استفاده از پول و سیستم‌های پرداخت غربی مانند سوئیفت را برای روسیه تقریباً غیرممکن کرده است.

سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های روسیه با کشورهای بریکس در پایان سال ۲۰۲۳ به ۸۵ درصد افزایش یافت، این در حالی است که میزان آن دو سال قبل تنها ۲۶ درصد بود.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =