منتظر تغییرات عمده در اقتصاد جهانی باشید

وزیر دارایی روسیه تصریح کرد اگرچه تحریم ها به ابزاری از سوی دولت های غربی تبدیل شده تا از آن برای متوقف کردن رشد کشورهای در حال توسعه استفاده شود، اما دگرگونی های عمده ای در اقتصاد جهانی در حال وقوع است.

به گزارش تحریریه، «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه در مصاحبه ای با ریانووستی عنوان داشت که اقتصاد جهانی در حال تغییر است زیرا کشورهای در حال توسعه اکنون به سرعت در حال پیشی گرفتن از اقتصادهای بزرگ پیشرفته غرب هستند.

این مقام ارشد روس به دیدگاه های «ری دالیو» اقتصاددان میلیاردر و موسس بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اشاره کرد، که معتقد است قافیه های تاریخ و پیکربندی های نظم اقتصاد جهانی به طور مکرر تغییر می کنند، زیرا روند حرکتی برخی کشورها در حال آهسته شدن است، و در همین حین تعدادی از کشورها که اقتصادشان در حال رشد است، از آن ها پیشی می گیرند.

منتظر تغییرات عمده در اقتصاد جهانی باشید

این مقام روس تصریح کرد: اکنون وضعیت جهان به طور کاملا مشابه همین شرایط و واقعاً یک نقطه عطف است، زمانی شده که کشورهای دارای اقتصاد در حال توسعه از نظر پتانسیل رشد از کشورهای G۷ پیشی گرفته اند... توسعه سریع اقتصادهای نوظهور تأیید می کند که ما در حال تجربه دگرگونی در اقتصاد جهانی هستیم.

با این حال، سیلوانوف هشدار داد که چنین تحولاتی اغلب مملو از مشکلات است و هرگز بی دردسر نیستند.

او استدلال کرد اقتصادهای پیشرفته از تحریم ها برای متوقف کردن رشد کشورهایی که در حال رشد هستند، استفاده می کنند. در همین چارچوب سیلوانوف تأکید کرد «محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را از سوی غرب می‌بینیم که تلاش می‌کنند چین و روسیه را با آن مهار کنند - اینها پیامدهای یک تغییر پارادایم است».

وزیر خارجه روسیه با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی ۳.۶ درصدی، رشد تولید صنعتی ۳.۵ درصدی و رشد ۵.۴ درصدی درآمد خانوارها در کشورش اظهار داشت: اگرچه روسیه از زمان آغاز درگیری اوکراین در دو سال پیش با تعداد بی سابقه ای از محدودیت های غربی مواجه شده است، اما اقتصاد این کشور انعطاف پذیری خود را نشان داده است.

منتظر تغییرات عمده در اقتصاد جهانی باشید

سیلوانوف خاطرنشان کرد که پیامدهای جنبی تحریم ها این بوده است که محدودیت ها به سمت کشورهایی که آن ها را وضع کرده بودند، منتقل شد و نتیجه معکوس داده است.

در همین دوره جهان شاهد گسترش پیشگامانه گروه بریکس از اقتصادهای در حال توسعه بود و عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی به آن پیوستند. بر اساس محاسبات صندوق بین‌المللی پول، پس از افزایش اعضا، سهم کشورهای بریکس از نظر تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب PPP به ۳۶.۶ درصد بالغ شد و از کشورهای گروه هفت با سهم ۲۹.۴ درصدی پیشی گرفتند.

«دیلما روسف» رئیس بانک توسعه جدید که بر BRICS تمرکز دارد، پیش‌بینی کرده است که این شکاف به تدریج رشد بیشتری خواهد داشت و سهم بریکس تا سال ۲۰۲۸ به ۴۰ درصد خواهد رسید. این در حالی است که در همین دوره سهم G۷ به ۲۷.۸ درصد کاهش می یابد.

پایان/

۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =