چین بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی

چین، هند و ایتالیا به ترتیب بزرگترین شرکای تجاری کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می روند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی پیرامون همکاری تجاری کشورهای عربی با دیگر کشورهای جهان نوشت، کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل جایگاه راهبردی، ذخایر بالای انرژی، اقتصاد قوی و ... نقش مهمی را در بازارهای جهانی بازی می کنند.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود درباره روابط تجاری کشورهای عربی آورده است که چین بزرگترین صادرکننده کالا به کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا است. پکن در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۷۷ میلیارد دلار کالا به کشورهای عربی صادر کرده است.

The Japan Institute of International Affairs

به گزارش تارنمای «مباشر» عربستان، ارزش مبادلات تجارت عربستان در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۶۱.۳ میلیارد دلار رسید و در همین چارچوب چین بزرگترین شریک تجاری عربستان در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بود. این کشور ۱۸.۳ درصد از حجم تجارت خارجی عربستان را به خود اختصاص داده است. طی این مدت، حجم تجارت پکن و ریاض به ۴۷.۸۴ میلیارد دلار رسید. عربستان طی این مدت به مقدار ۲۶.۸۲ میلیارد دلار کالا و انرژی به چین صادر کرده و در حدود ۲۱.۰۳ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است. امارات، بحرین، مصر و هم در رتبه های بعدی روابط با چین قرار دارند.

العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: هند هم شریک تجاری مهمی برای کشورهای خاورمیانه به شمار می رود. این کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار کالا که بیش از ۴۰ درصد آن را انرژی تشکیل می دهد از امارات وارد می کند. ایتالیا هم جایگاه مهمی در این زمینه دارد و یک صادر کننده مهم به کشورهای شمال آفریقا همچون تونس محسوب می شود. ایتالیا در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۲۸ میلیارد دلار کالا که بیشتر آن نفت بود از الجزایر و لیبی خریداری کرده است.

چین بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی

العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود پیش بینی کرد که پس از تصمیم کشورهای منطقه برای پیوستن به گروه «بریکس» سطح تجارت این کشورها با دیگر اعضای گروه فوق افزایش یابد.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود عنوان داشت که اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل تشدید سیاست ها، کاهش تولید نفت، تنش های ژئوپلتیکی و چالش های سیاسی و امنیتی داخلی با رکود روبرو خواهد شد.

با وجودی که این نهاد در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی کشورهای عرب خاورمیانه رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کند، اما برآوردها را در گزارش تازه خود تغییر داده و رشد تولید ناخالص داخلی آن ها را ۲ درصد اعلام کرده است.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28786

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =