اعضای جدید بریکس در راه هستند

مقامات و تحلیلگران نیجریه ای با اشاره به ظرفیت بریکس در ایجاد گفتمان تجاری جدید در جهان، عضویت کشورشان در این گروه را به نفع خود و موجب کاهش سلطه غرب می دانند.

به گزارش تحریریه، یک اقتصاددان برجسته نیجریه ای ادعا کرده است که عضویت در بریکس یک وضعیت برد - برد است که در صورت عضویت این کشور منافع اقتصادی و سیاسی آن را تامین می کند.

«مودا یوسف» مدیر عامل مرکز نیجریه برای ارتقای بنگاه های خصوصی (Nigerian Center for the Promotion of Private Enterprise)، در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه خبری راشا تودی تصریح کرد که اگر نیجریه به بریکس بپیوندد، بخش های زیادی از اقتصاد آن کشور سود خواهند برد.

وی افزود: بخش هایی مانند نفت و گاز، فناوری، کشاورزی، معدن و به طور کلی زیرساخت های ما از پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس مزایای زیادی را کسب خواهند کرد.

اعضای جدید بریکس در راه هستند

یوسف تاکید کرد که با عضویت نیجریه در BRICS، "ما احتمالاً وضعیت تراز پرداخت بسیار بهتری را شاهد خواهیم بود."

مودا یوسف معتقد است که در این صورت کشورش شاهد شرایطی لیبرال تر از نظر آنچه باید انجام شود خواهد بود و آزادی بسیار بیشتری رخ می دهد.

وی تاکید کرد: این اتفاق همچنین به طور کلی به کاهش سلطه غرب کمک می کند.

این اقتصاددان توضیح داد که عضویت در بریکس از نظر نفوذ ژئوپلیتیکی ارزش بسیار زیادی دارد زیرا اگر یک کشور به چنین بلوک اقتصادی پیوند داشته باشد، فرصت‌های زیادی از نظر نفوذ در بین اعضا و حتی در سطح جهانی به دست خواهد آورد.

یوسف گفت: ما در مورد تعادل نظم جهانی از نظر قدرت و از نظر سیستم مالی صحبت می کنیم. در آن صورت شما دنیای چند قطبی خواهید داشت. این موارد برای ثبات اقتصاد جهانی نیز ضروری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که «روابط دوجانبه و منافع جمعی میان اعضای بریکس نیز در جریان است که موجب حمایت از اعضا می شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بریکس، به تازگی «یوسف توگار» وزیر امور خارجه نیجریه هم اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا دو سال آینده به گروه کشورهای بریکس بپیوندد. وی معتقد است که نیجریه به چنان بلوغی رسیده است تا خودش تصمیم بگیرد که شرکای آن چه کشورهایی و از کدام مناطق باشند.

Nigeria plans to become a member of BRICS in two years, join the ...

توگار تاکید دارد که همسویی چندگانه به نفع نیجریه است.

از اول ژانویه، گروه بریکس پذیرای پنج کشور عضو جدید عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، ایران و اتیوپی شد.

در سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین به نوعی مجمعی از اقتصادهای نوظهور تشکیل شد و مدتی بعد آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به آن پیوست. از ابتدای سال ۲۰۲۴ تعداد اعضای این گروه به ۱۰ کشور افزایش یافت.

پایان/

۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28568

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =