بلاک‌چین پکن برای دلارزدایی

چین در چارچوب طرح تجاری گروه بریکس از پروژه بلاک‌چین برای پایان دادن به هژمونی دلار آمریکا در تجارت رونمایی کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Watcher Guru» عنوان داشت که چین در هماهنگی با تلاش‌های دلارزدایی گروه بریکس، از آغاز یک پروژه زیرساختی بلاک‌چین برای پایان دادن به سلطه دلار آمریکا در روابط تجاری خود خبر داد. در واقع، این پروژه بلندپروازانه قرار است تعاملات تجاری در چارچوب ابتکار «کمربند و جاده» چین را از طریق فناوری افزایش دهد.

علیرغم ممنوعیت کریپتوکارنسی ها در کشور چین، بلوک بریکس در طول سال جاری از دارایی های دیجیتال استقبال کرد و در همین چارچوب چین با یوان دیجیتال خود موفقیت فوق‌العاده‌ای را کسب کرده است، ضمن آنکه پکن به افزایش ترویج این ارز در روابط تجاری گسترده خود متعهد است. در نهایت، این اقدام باید به نحوی تقویت شود که بلاک چین فوق بیشتر در بلوک فوق مورد استفاده قرار بگیرد و جنبه های دلارزدایی مالی جهانی را ارتقا دهد.

چین از پروژه بلاک چین برای پایان دادن

چین روند کنار گذاشتن دلار آمریکا را در تجارت بیش از پیش تقویت کرده و در همین ارتباط پروژه بلاک‌چینی را برای استفاده در ابتکار کمربند و جاده خود نیز معرفی کرده است.

طبق این گزارش، در خلال چند سال گذشته، اتحاد اقتصادی بریکس برای دلارزدایی متعهد بوده است و کشورهای عضو آن شاهد استفاده از ارزهای محلی در روابط تجاری خود بوده اند. دلیل عمده این تغییر افزایش نگرانی ها در مورد تحریم‌های بالقوه غرب و اطمینان پیدا کردن نسبت به وضعیت شکننده دلار می باشد.

در شرایط کنونی، این خواسته پکن بیشتر از طریق اقدامات فوق به نمایش گذاشته شده است. در واقع، تقویت همین راهبرد BRICS بود که باعث شده است چین پروژه بلاک چین جدید خود را برای پایان دادن به سلطه دلار آمریکا در روابط تجاری خود عملیاتی کند. به طور خاص، این کشور در ابتدا فناوری بلاک چین خود را در طرح‌های «کمربند و جاده» پیاده‌سازی کند.

موسسه تحقیقاتی بلاک چین شانگهای نقشه درختی این پروژه را از طریق حساب وی‌چت خود منتشر کرد. علاوه بر این، مؤسسات بسیاری در این پروژه همکاری داشتند که از جمله آنها می توان به دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، دانشگاه فودان، دانشگاه دریایی شانگهای و آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین اشاره کرد.

چین از پروژه بلاک چین برای پایان دادن

این پروژه به دنبال تسهیل ابتکارات «کمربند و جاده» بود و نیاز به الزامات از طریق زیرساخت بلاک چین فراملی را مورد توجه قرار داده است. علاوه بر این، اجرای موفق برنامه ها، پروژه بلاک چین پکن را قادر می سازد تا در میان تعداد زیادی از کشورهایی که با بریکس همکاری دارند یا عضو آن هستند، فعال شود. این امر در نهایت اجازه همکاری در زمینه نظارت بر بلاک چین از سوی ذینفعان را هم می دهد

این توسعه جنبه دیگری از تعهد پکن برای ترویج ارز یوآن در مقیاس جهانی است. اگرچه تاکنون این کشور تجارت و مالکیت ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده است اما از پتانسیل آن در امور مالی جهانی استقبال و بهره برداری می کنند. همین دیدگاه به کل بلوک بریکس گسترش یافته است.

بسیاری از فعالان بازار پیش بینی می کنند که با اعلام سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین بریکس، مسیر برای توسعه ارز بومی BRICS هم تقویت می شود. در عمل ادامه کار روی پروژه تجارت فراملی بلاک چین می تواند کشورهای عضو را به این هدف نزدیک تر سازد.

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29258

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =