آیا بریکس دلار را زمین می‌زند؟

یک رسانه غربی معتقد است سیاست هایی که بریکس علیه ایالات متحده در پیش گرفته، باعث شده است که ارزش دلار از سال ۲۰۲۰ تا کنون حدود ۲۵ درصد سقوط کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «cryptodnes» در ارزیابی مشکلات اقتصادی آمریکا و رقابت قدرت های بزرگ جهان آورده است ایالات متحده در حال تجربه یک آشفتگی ژئوپلیتیک قابل توجه است و همزمان در داخل هم با فشارهای تورمی دست و پنجه نرم می کند. افزایش نرخ بهره در این کشور به یک مدل اقتصادی ناپایدار منتهی شده است که البته با تلاش های کشورهای عضو گروه بریکس که بر دلارزدایی متمرکز است، تشدید می شود. همین امر کاهش قابل توجه ارزش دلار آمریکا را در چهار سال گذشته به دنبال داشته است.

داده های اقتصادی نشان می دهند که قدرت خرید دلار از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا به حال ۲۵ درصد کاهش یافته است. این موضوع بدان مفهوم است که یک دلار آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۰ فقط ۰.۷۵ دلار ارزش کالایی دارد. طبق گزارش فوق، این کاهش ارزش دلار نه تنها نشانه ای از وضعیت تورمی این ارز است بلکه شرایط رو به وخامت آن را در میانه تحولات اقتصادی جهان که به سمت تنوع مالی در حرکت است، نشان می دهد.

در سال های اخیر بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایالات متحده با چالش های اقتصادی مواجه بوده اند. با وجود تلاش‌های گسترده این کشورها برای ایجاد ثبات، اقتصاد آن ها در سال ۲۰۲۴ نیز همچنان با فشارهای تورمی دست و پنجه نرم می کند.

BRICS: The dollar has collapsed 25% since 2020

این تارنما تصریح دارد طرح‌ های دلارزدایی در گروه BRICS نیز باعث تضعیف بیشتر دلار آمریکا و ناکام ماندن تلاش های واشنگتن شده است به نحوی که قدرت خرید آن از ژانویه ۲۰۲۰ تا به حال به میزان قابل توجه ۲۵ درصد کاهش داشته است. این افت شدید نشان دهنده افت توانایی دلار برای خرید کالا در آمریکا است. با این حال، تورم تنها یک جنبه از مشکل است و مسائلی همچون افزایش سطح بدهی و شرایط سخت اقتصادی در جهان نیز به تقویت چالش ها برای دلار کمک می کند.

در واکنش به اوضاع وخیم اقتصادی، بانک های مرکزی در سراسر جهان به سمت افزایش ذخایر طلای خود روی آوردند تا از این طریق قادر شوند از خود در برابر سقوط احتمالی دلار آمریکا محافظت کنند. این روند هم نشان‌دهنده نگرانی فزاینده دولت ها در مورد ثبات دلار در صحنه بین المللی است.

در پایان این گزارش آمده است، تنش های ژئوپلیتیک، همراه با فشارهای تورمی و ابتکارات دلارزدایی از سوی کشورهای بریکس، چشم انداز دلار آمریکا در آینده را پیچیده تر می کند. علاوه بر این ظهور ارزهای دیگر به عنوان جایگزینی برای دلار در کنار مطرح شدن دارایی های دیجیتال و سایر عوامل به ایجاد تنوع بیشتر در چشم انداز اقتصادی جهان کمک کرده است. در صورت تداوم روندهای فعلی، برتری جهانی دلار در آینده مورد تردید جدی قرار خواهد گرفت.

پایان/

۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29209

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =