هراس واشنگتن از ائتلاف شرقی

«اکونومیست» تاکید دارد ائتلاف ایران، روسیه و چین که تلاش می کند با تحکیم پیوند های اقتصادی در مقابل غرب بایستد و نظام چندقطبی را برقرار سازد، به کابوسی برای کاخ سفید و متحدان آن تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «اکونومیست» در گزارشی به چگونگی تلاش چین، روسیه و ایران برای ایجاد روابط نزدیک تر پرداخت و عنوان داشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه و «ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی‌ وی چند نقطه اشتراک دارند. هر دو در فهرست گروه کوچکی از رهبران دنیا هستند که هدف تحریم‌ های ایالات متحده قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه هیچ یک از آن ها زیاد سفر نمی کنند اما هر دو رئیس جمهور در سال های اخیر به چین رفته اند. به نظر می رسد هر دو به طور فزاینده ای به یکدیگر علاقه دارند و در ماه دسامبر دو رهبر در کرملین برای گفت وگو در مورد جنگ غزه ملاقات کردند. در ۱۸ مارس نیز رئیسی به سرعت پیروزی قاطعانه پوتین را در انتخابات تبریک گفت.

اکونومیست می افزاید در طول تاریخ این طور نبوده که روسیه، ایران و چین روابط خیلی گرمی با هم داشته باشند. آنها اغلب در امور یکدیگر مداخله می کردند تا بتوانند مسیرهای تجاری آسیا را در کنترل خود داشته باشند. با این حال، آمریکا به تازگی چنین پویایی را تغییر داده است. واشنگتن در سال ۲۰۲۰، یعنی دو سال پس از خروج از توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد، تحریم تجاری این کشور را بار دیگر برقرار کرد. تحریم های بیشتری هم در ژانویه علیه ایران به دلیل حمایت از حماس و گروه حوثی در یمن اعلام شد. روسیه هم در سال ۲۰۲۲ پس از حمله به اوکراین تحت تحریم های غرب قرار گرفت که اخیراً تشدید شده است. در همین حین، چین نیز با محدودیت‌هایی مواجه است و در صورت انتخاب «دونالد ترامپ» در ماه نوامبر به عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا، حتی اوضاع می‌تواند بسیار سخت‌تر شود.

هراس واشنگتن از ائتلاف شرقی

گزارش نشریه غربی فوق تصریح دارد: این سه رئیس دولت به واسطه وجود یک دشمن مشترک متحد شده اند و اکنون سعی می کنند تا یک سیاست خارجی مشترک را در پیش بگیرند: «حمایت از دنیای چند قطبی که دیگر تحت سیطره آمریکا نیست». سه کشور پیوندهای اقتصادی قوی تر را بنیانی برای اتحاد خود می دانند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه اکونومیست گزارش داد که ائتلاف میان روسیه، ایران و چین به کابوسی برای آمریکا و هم پیمانان این کشور تبدیل می‌شود. این کشورها عضو گروه بریکس هستند و روابط تجاری میان آنها در حال رشد و افزایش است. کشورهای مذکور به دنبال ایجاد سازوکاری برای معافیت‌ های گمرکی میان خود هستند.

اکونومیست اضافه کرد: ایران، روسیه و چین تلاش می‌ کنند مسیرهای تجاری جدیدی ایجاد نمایند تا از منطقه‌ های تحت کنترل غرب دور شوند و این مساله به مثابه کابوسی برای آمریکا و هم پیمانانش است.

طبق این گزارش تحلیلی، تحریم‌های غربی باعث شد این سه کشور در برابر یک دشمن مشترک متحد شوند و از ایده جهان چند قطبی حمایت کنند. محور ضدغربی که در این شرایط شکوفا شده، به این کشورها اجازه می‌دهد از تحریم‌ها عبور کنند و در جنگ‌ ها پیروز شوند و دیگر بازیگران را به سمت خود بکشانند.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29173

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 1
      دوستان! این مقاله برای حالتی نوشته شده ایران از حداقل انسجام سیاسی اقتصادی برخوردار باشد.ولی آیا چنین است؟ -وضعیت اقتصادی ناهنجار رو به فروپاشی. -فساد گسترده در سیستم سیاسی-اقتصادی -سیاست خارجی متمایل به غرب -نفوذ گسترده سازمانهای امنیتی کشورهای خارجی در ارگانهای دولتی -فعالیت شدید مافیا بین المللی در سیستم حاکمیت کشور (امری که عمد ویا غیرعمد نادیده گرفته میشود) -کنترل افکار عمومی توسط دشمنان ائتلاف شرقی تنها جنبه قوی ایران نیروهای مسلح آن میباشد که در درمقطع نظامی فاکتور مهمّی است ولی در مقطع سیاسی-اقتصادی ایران شریک متزلزلی بشمار میرود. این نکات بالطبع موانع بسیار جدّی در راه همکاری همه جانبه ودر تمام سطوح میشود .