جنگ تجاری جدید در راه است!

تحلیلگران اقتصادی در غرب مدعی هستند اقدام پکن برای حمایت از اقتصاد داخلی و سرمایه گذاری هنگفت در بخش تولید ممکن است توازن در بازار جهانی را به هم بزند و جنگ تجاری را بین اقتصادهای قدرتمند جهان موجب شود.

به گزارش تحریریه، کارشناسان اقتصادی به شبکه خبری «بلومبرگ» هشدار دادند که تصمیم چین برای تمرکز تلاش های اقتصادی خود بر تولید می تواند جنگ تجاری جدیدی را با دیگر قدرت های صنعتی جهانی ایجاد کند.

به دلیل کاهش رشد اقتصادی ناشی از مشکلات تجاری ناشی اثرات ماندگار همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران در بخش املاک و مستغلات که در دو سال گذشته پکن را تحت تأثیر قرار داده، این کشور سرمایه‌گذاری هنگفتی را به سمت بخش تولید روانه کرده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی چین، این استراتژی در افزایش شدید وام‌دهی به شرکت‌های صنعتی منعکس شده است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی چین، میزان وام ها نسبت به سال قبل در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ حدود ۳۸ درصد افزایش یافت. در مقایسه، وام های معوق مربوط به بخش املاک در مدت مشابه ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

جنگ تجاری جدید در راه است!

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین، سرمایه‌گذاری کلی در بخش تولید نیز جهش کرد و در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی ۶.۳ درصد نسبت به سال قبل از آن (۲۰۲۲) بیشتر شد؛ در این راستا ۱۱.۳ درصد سرمایه گذاری ها در بخش تولید با فناوری پیشرفته صورت گرفت.

در همین حال، طبق اطلاعات بلومبرگ، چین به مازاد کالاهای تولیدی هم دست یافته است که به حدود ۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است، این سطحی است که از دوره ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم تا به حال مشاهده نشده است. تحلیلگران تخمین می زنند که حدود ۴۵ درصد از کالاهای تولیدی چین از خودرو گرفته تا لوازم خانگی صادر می شوند زیرا تقاضای داخلی نمی تواند این حجم از تولید را جذب کند.

پکن به ویژه در تولید و صادرات خودروهای الکتریکی، باتری ها و پنل های خورشیدی موفق بوده است. بر اساس آمارهای رسمی، ارزش چنین صادراتی در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

US-China trade war

تحلیلگران اقتصادی هشدار می دهند در حالی که تمرکز بر تولید تا به حال به چین کمک کرد تا از وقوع رکودی مشابه آنچه که پس از فروپاشی بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ برای ایالات متحده رخ داد اجتناب کند، اما چنین رویکردی خطر ایجاد عدم تعادل در تولید جهانی را به همراه دارد که می تواند منجر به افزایش تنش های تجاری با سایر کشورها شود.

تمرکز پکن بر بهبود صنعتی خود موجب کاهش واردات از کشورهایی مانند آلمان، کره جنوبی و ژاپن شده است که قبلاً به کارخانه‌های چینی قطعات پیشرفته فناوری ارائه می‌کردند. همانطور که «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا در ماه نوامبر هشدار داد، این اقدام می تواند منجر به عرضه بیش از حد کالا از سمت صنایعی شود که چین به شدت در آنها سرمایه گذاری می کند.

«آرتور کروبر» سرپرست تحقیقات مشاور اقتصادی Gavekal Dragonomics به بلومبرگ عنوان داشت عنصر مثبت این است که یک جریان موفق در فنآوری وجود خواهد داشت و این اتفاق خوبی است... مشکل آن است که این سوال مهم نیز مطرح می شود که بقیه جهان تا چه اندازه قادر خواهند بود تا مازاد تجاری رو به رشد چین را تحمل کنند. در حال حاضر هم واکنش‌های حمایت‌گرایانه از سوی دولت ها در حال تشدید هستید.

تحلیلگران می گویند که این واکنش در تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری پیشرفته آن و تحقیقات اخیر اتحادیه اروپا در زمینه خودروهای الکتریکی چینی قابل مشاهده است.

پایان/

۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28551

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =