افزایش دوباره قیمت طلا، پیش بینی قیمت تا پایان سال

موسسه های بین المللی از افزایش قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی خبر می دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «بیزینس استاندارد» در زمینه آینده قیمت طلا در بازار جهانی نوشت، «گلدمن ساکس» پیش بینی می کند قیمت طلا تا پایان سال به ۲۵۰۰ دلار در هر اونس می رسد.

اوایل ژانویه ۲۰۲۲، گلدمن ساکس پیش بینی ۱۲ ماهه خود از قیمت طلا را به ۲۱۵۰ دلار در هر اونس افزایش داده بود، زیرا این بانک اعتقاد داشت کند شدن رشد قریب الوقوع آمریکا منجر به افزایش نگرانی ها از رکود اقتصادی خواهد شد.

تحلیلگران گلدمن ساکس معتقدند که قیمت طلا در سال تقویمی ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۱۸ درصد افزایش یافت و در نقطه اوج خود به ۲۰۵۰ دلار در هر اونس هم به علت درگیری های روسیه و اوکراین رسید. بنابراین با اینکه هر انس طلا که اکنون کمتر از ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد در چند ماه آینده فضای بیشتری برای افزایش دارد. طبق این تحلیل انتظار می رود قیمت ها تا پایان سال ۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و به حدود ۲۵۰۰ دلار در هر اونس برسد.

در ابتدای سال برخی کارشناسان هم پیش بینی می کردند که برخی عوامل همچون تنش‌های روسیه در اوکراین، نگرانی‌ها از رکود اقتصادی آمریکا و افزایش ۶۰۰ تن EFT (صندوق قابل معامله در بورس) موجب می شوند تا قیمت طلا را در پایان سال به ۲۳۵۰ دلار در هر اونس برسد. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار این سناریو اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

آخرین باری که جهان شاهد افزایش همزمان تمامی محرک‌های تقاضا بود سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱ بود که طلا تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافت. میخائیل اسپروگیس، سابین شلز و سابین شلز اعتقاد دارند با توجه به تجدید نظر به سمت بالا در مفروضات سرمایه گذاری و تقاضا، اکنون اهداف سه، شش و دوازده ماهه طلا از۱۹۵۰/ ۲۱۵۰/۲۰۵۰ دلار در هر اونس به ۲۳۰۰ /۲۵۰۰/۲۵۰۰ دلار در هر اونس ارتقا داده می شود.

گلدمن ساکس معتقد است که ETF های طلا برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به شدت در حال افزایش هستند. استراتژیست ها فکر می کنند که بازار هنوز براساس کاهش رشد ایالات متحده قیمت گذاری نکرده است و این اقدام برای مهار تورم لازم است.

جدای از این، گلدمن ساکس معتقد است که رابطه منفی معمولی طلا با نرخ‌های واقعی از بین می‌رود، زیرا زمانی که فدرال رزرو آمریکا در حال افزایش نرخ‌ها است، آنها به یک فشارسنج ضعیف ترس تبدیل می‌شوند. در یادداشت آمده است: «همانطور که در گذشته متوجه شدیم، قیمت طلا در طول چرخه های افزایش نرخ بهره فدرال رزرو افزایش می یابد.

کارشناسان گلدمن ساکس اعتقاد دارند یکی دیگر از پیامدهای مناقشه روسیه و اوکراین این است که روسیه نه تنها ذخایر طلای خود را نمی فروشد بلکه احتمالا پس از تثبیت روبل به خریدار بزرگ طلا تبدیل خواهد شد. با توجه به تجربه روسیه در مورد ذخایر فارکس، این امکان وجود دارد که سایر کشورها ترجیح دهند در درازمدت نیز سهم بیشتری از ذخایر طلای خود را حفظ کنند.

گلدمن ساکس انتظار دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تقاضای طلا توسط بانک های مرکزی به سطح بالای تاریخی خود برسد، زیرا آنها در سطح جهانی هم تنوع قوی و هم دلایل ژئوپلیتیکی برای تبدیل ذخایر به طلا دارند.

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18047

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =