بازار طلا آماده توفان می شود

بررسی واکنش ها پس از تصمیم های کلان اتخاذ شده نشان می دهد که می توان گفت، بازار طلا آماده توفان می شود.

به گزارش تحریریه، بررسی واکنش های بازار طلا پس از تصمیم های کلان اتخاذ شده در فدرال رزرو که نرخ بهره را 75 صدم درصد افزایش داد و آنرا به 2.5 درصد رسانید، نشان می دهد که می توان گفت، بازار طلا آماده توفان می شود.

سرکوب شدید قیمتی طلا در 12 سال اخیر باعث شده است تا حباب منفی فلز زرد به شکل بی سابقه ای زیاد شود و نوعی بازآفرینی دوران پیش از فروپاشی برتون وودز اتفاق بیافتد. با این تفاوت که در سال های منتهی به 15 اوت 1971 این فدرال رزرو بود که باید دلار می گرفت و طلا تحویل می داد، و حالا گلدمن ساکس باید دلار بگیرد و طلا تحویل دهد. اما گلدمن ساکس چقدر می تواند با دخالت در بازار طلا به صورت فروشنده اقدام به کاهش قیمت ها کند تا جلوی ثروتمند شدن یک شبه چین و روسیه را بگیرد؟ که هزاران تن طلا انباشته کرده اند. 

طبیعتا پاسخ مشخص است. خیلی کم. زیرا توان فروشنده های طلا محدود است؛ زیرا مقدار طلا محدود است، و در نهایت منطق حاکم بر حرکت و اثرگذاری تورم؛ خود را بر جنگیدن با قیمت ها تحمیل می کند و گلدمن ساکس برای پر کردن خزانه طلای خود ناگزیر از هزینه سرسام آوری در آینده نزدیک خواهد شد که به معنای القای تقاضای جدید و گرانی مضاعف در بازار طلای جهانی است. یعنی نظام پولی دلار-محور آمریکایی؛ باید بین باخت 3 بر صفر الان و یا باخت 6 بر صفر فردا یکی را انتخاب کند!

چین و روسیه از سال 2010 بازی ای را آغاز کردند که بی تردید در نهایت پیروز می شوند و در این بازی امکان باخت وجود ندارد، اما مساله زمان وجود دارد و جدی است. و چه زمانی بهتر از دوران پساکرونا و پساجنگ اوکراین که تریلیون ها دلار پول جدید خلق شده و بازارها متورم شده است. در یک بازار تورمی، طلا یکی از نخستین کاندیدادها برای دارندگان پول های سوزان است تا از شر تورم در امان بمانند.

این تقاضای فراگیر بزرگترین دشمن گلدمن ساکس برای کمک به فدرال رزرو است و به روشنی نشان می دهد که دیگر نمی توان فنر طلا را فشرده شده نگاه داشت و زمان به سرعت در حال تمام شدن است.  

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =