اردوغان برای نجات اقتصاد ترکیه در برابر اسرائیل زانو زد

پس از بی نتیجه بودن بسته های اقتصادی برای نجات ترکیه، اردوغان دست به دامن اسرائیل شد.

به گزارش تحریریه، اقتصاد ترکیه مدتی است حال وخیمی داشته و تمام تلاشهای اردوغان برای نجات اقتصاد ترکیه عملا بی نتیجه مانده است. 

نرخ تورم ترکیه پس از ثبت رکورد ۷۳.۱ درصدی در فوریه سال ۲۰۰۲ سیر نزولی به خود گرفته بود و تا پیش از ژوئن ۲۰۱۸ با دامنه کمی حول و حوش ۱۰ درصد نوسان می‌کرد. این نرخ از نوامبر گذشته از مرز ۲۰ درصد عبور کرد و ظرف ۵ ماه به مرز ۷۰ درصد رسید.

مدتی قبل نیز موسسه آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یکسال منتهی به ماه آوریل گذشته  به ۶۹.۹۷ درصد رسیده و در واقع نرخ تورم تنها در ماه آوریل ۷.۲۵ درصد افزایش یافته است. 

لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۴ درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد. همزمان بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، نرخ بهره بانکی را کاهش داد. اقدامی که به باور اکثر کارشناسان اقتصادی زمینه افزایش سرعت نرخ تورم را فراهم کرد. 

حال اردوغان برای نجات اقتصاد خود دست به دامن اسرائیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر کرد. سفر چاووش اوغلو به اسرائیل، نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه به این کشور پس از ۱۵ سال است.

او روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود، لائیر لاپید مدعی شد که عادی‌سازی روابط میان دو کشور، تأثیر مثبتی بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه اسرائیلی- فلسطینی خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد روابط میان آنکارا و تل‌آویو گفت که فرصت‌های زیادی برای همکاری در بخش‌های انرژی، کشاورزی، فن‌آوری‌های پیشرفته و گردشگری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

لاپید هم پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک تأکید کرد، همکاری‌هایی که به گفته او در زمان تنش‌های سیاسی هم با افزایش همراه بوده است.

او در ادامه با اشاره به روابط پرفراز و نشیب دو کشور، گفت که ترکیه نخستین کشور مسلمانی بود که با اسرائیل رابطه برقرار کرد.

روابط ترکیه و اسرائیل پس از ماجرای کشتی «ماوی مرمره» در سال ۲۰۱۰ تیره شد.

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 19328

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      8 8
      نه تنها اردوغان درمقابل اسراییل ،بلکه درمقابل عربستان وامارات وبحرین هم زانوزده است ،این اردوغان حیله گر،،،،
    • کمال IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      9 5
      اردوغان یک امپراطور هست نه رییس‌جمهور
      • ارسلان IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
        5 4
        بدون هیچ تردید او امپراتور هست ترامپ باهمه شوخی میکرد یا مسخره رفتارهای ناجور، اما در مقابل اردوغان صاف می ایستاد و میگفت تو مرد واقعی هستی یا پوتین یا صدراعظم آلمان بقیه که عدد نیستند در دنیا اسرائیل امارات و و و بچه کوچولو هستند
      • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
        7 7
        اردوغان هیچی نیست فقط رفیق دزد است و شریک قافله
    • الم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      5 2
      اگر این خبر واقعیت داشته باشد غیر از اینکه رذلیت نیست برای راحتی مردم خود در مقابل دیگری زانو میزند عین بزرگواری است خیلی از رهبران احمقی هم هستند که مال مردم خود را میدزدند و به حساب دیگران برای حفظ قدرت خود حواله میکنند و از ذلت مردم خود هیچ ابایی ندارند
    • خسرو IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      3 3
      اردوغان هم مثل اصلاح طلبان به امید بهتر شدن اقتصاد همه امتیازهای در دست داشته اش را داد رفت و حالا باید آخرین داشته هایش را که در برابر جهانخواران از آنها باید استفاده کند آنها را هم دارند از ایشان میگیرند پس منتظر سقوط اردوغان باشید
    • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      6 4
      واقعا اردوغان مرد بزرگی است برای توسعه کشور و ملت خود به قول شما زانو هم می زند. این یعنی سیاستمدار باهوش، دلسوز و مردمی
    • کرمانشاهی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      5 2
      دنیا در حال نزدیکی بیشتر با کشور اسراییل ااست
    • کوروش کبیر IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      3 4
      الان یک گوسفند هم میدونه تمام مسایل دنیا بابد در ترکیه و با دستور پادشاه حل شود ناتو، اتحادیه اروپا افریقا و قفقاز، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، بالکان آسیا جنگ های بزرگ و منطقه باید بروند ترکیه برای حل فصل مسایلشون این را بی بی سی فارسی می گفت و بقول ارباب پوتین که گفته تنها یک سیاست مدار و قابل احترام تعظیم واقعی میشناسم و او پادشاه اردوغان هست و پادشاه دستور می دهد زانو نمی زند!
    • داریوش IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      4 6
      من یک آریایی ام، خوب یادمه 30 40 سال پیش ترکیه فقیرترین گرسنه ترین عقب افتاده ترین کشور دنیا بود میلیاردها دلار بدهی داشت و کشور ما آن زمان پادشاهی میکرد الان ایران کجا ترکیه کجا.. تا حالا دید یک ترکیه ی بی شعور بیاد ایران زندگی!!!؟؟؟ اما متأسفانه ایرانیا میلیاردها میلیارد دلار لیره، در ترکیه خانه میخرند زندگی میکنند بچه هاشونو استانبولی یاد میدهند سرمایه گذاری میکنند مسافرت میروند تمام محصولات ترک استفاده میکنیم اما یک ترکیه ی یک لیره در ایران سرمایه نیاورده نمیاورد حقیقت اینه با فحش دادن لعنت فرستادن عوض نخواهد شد
    • آتیلا IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      3 3
      ترکیه و 43 میلیون تورک ایرانی چقدر عجیبه آمار الان نشانگر چیست؟؟؟؟!
    • کوروش کبیر IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      2 1
      چرا این مطلب را از تیتر روزنامه ها برداشتید !!!؟؟؟اینقدر ترس از میلیون ها ترک ایرانی !!!
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      ترکیه یا سیاست های درست و حساب شده اردوغان امروز ابرقدرت اقتصادی خاورمیانه است. با هر کشوری در دنیا براساس منافع ملی کشور تجارت می کند. امروز قدرتی در جهان شده که هم امریکا و اروپا مجبورن در مقابلش کوتاه آمده هم روسیه مجبور به احترام به این کشور قدرتمند است. ششمین کشور قدرتمند نظامی جهان و شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان براساس آمار موجود است. با وجودیکه این کشور نه نفتی دارد و نه منابع بارزش دیگری ولی رهبران مدیر و آگاه مانند اردوغان داشت که این کشور را به این جایگاه رساند. قبل از انقلاب هم در رتبه اقتصاد و همرتبه نظامی ما چندین پله بالاتر از ترکیه قرار داشتیم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      3 4
      اردوغان شبیه آفتاب پرست هست...
    • امید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      3 5
      آدم منافقی مثل اردوغان ماهیت صهیونیستی خودش رااشکارکرد ومثل سران کثیف عرب باسراییل باهم سقوط میکنند