ره‌آورد اردوغان از نشست سوچی

دیدار اخیر «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» در شرایطی رخ داد که محبوبیت رهبر ترکیه به واسطه رکوردشکنی تورم کاهش یافته بود اما نشست دو رهبر در سوچی آرامش موقتی را به ارودگاه اردوغان هدیه داد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره نشست اخیر سوچی که میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد نوشت، این نشست که به مدت ۴ ساعت ادامه یافت راه نجاتی را برای رئیس جمهوری ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور باز کرد.

هرگاه رئیس جمهوری ترکیه از نظر اقتصادی در تنگنا قرار می گیرد به سوی روسیه رهسپار می شود و از مسکو کمک می گیرد. حدود ۵ سال پیش هم هنگامی که روابط ترکیه و آمریکا تیره شد، آنکارا تمایل خود را برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه اعلام کرد و در نتیجه آمریکا از فروش سامانه های پاتریوت به ترکیه خودداری کرد. در همان زمان هم اردوغان به روسیه رفت.

پس از این سفر بود که رئیس جمهوری روسیه با ورود ۵ میلیون گردشگر روسی به ترکیه موافقت کرد. همچنین میزان تجارت میان دو کشور بعد از این دیدار گسترش یافت و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال به ۳۰ میلیارد دلار رسید.

به نوشته روزنامه رای الیوم، نشست اخیر سوچی، اردوغان را از نظر اقتصادی نجات داده است. به ویژه این در شرایطی است که محبوبیت او کاهش یافته است و تنها ۳۳.۸ درصد از مردم ترکیه وی را قبول دارند.

در این شرایط میانگین تورم در ترکیه به ۸۰ درصد رسیده است و لیره ترکیه در بدترین وضعیت خود به سر می برد.

ره‌آورد اردوغان از نشست سوچی

در نشست اخیر سوچی دو طرف به توافق رسیده اند که حجم مبادلات تجاری را افزایش دهند، میزان سرمایه گذاری روسیه در طرح های اقتصادی ترکیه افزایش یابد و گاز روسیه به ترکیه صادر شود و بهای آن به روبل روسیه و لیر ترکیه پرداخت شود.

این قراردادها پس از توافق سه جانبه ترکیه، روسیه و اوکراین درباره از سرگیری صادرات گندم روسیه و اوکراین از طریق استانبول صورت گرفته است. این واسطه گری آنکارا سبب گشایش در بحران جهانی غذا می شود که افزایش درآمدهای ترکیه را نیز به دنبال دارد.

پایان/

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 21028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =