خبر خوب نفتی چین و عربستان برای ایران

به دنبال افزایش واردات نفت چین از روسیه، عربستان سعودی با کاهش عرضه نفت به پکن، به سمت اروپا متمرکز می شود.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که عربستان سعودی در ماه جولای صادرات نفت به چین را کاهش خواهد داد.

نتیجه این سیاست عربستان در چرخش به سمت اروپا، تقاضای بیشتر چین از ایران برای خرید نفت خام است که در سالهای اخیر همواره افزایشی بوده و به بیش از 1 میلیون بشکه در روز رسیده است.

آرامکوی عربستان، بعنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، حداقل به چهار پالایشگاه چین اطلاع داد که در ماه آینده کمتر از حجم قراردادهای خود نفت عرضه خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان دلیل این تصمیم آن است که چین واردات نفت روسیه با تخفیف قابل توجه را افزایش می دهد. مسکو پس از اجرای تحریم های مرتبط با اوکراین، تخفیف های خیره کننده ای را به خریداران پیشنهاد می دهد.

برخی رسانه ها میزان این تخفیف را حتی تا نزدیک به ۵۰ دلار هم بیان کرده اند. در کنار این موضوع، در بحبوحه خروج تدریجی انرژی روسیه از بازار و تلاش اروپا برای یافتن تامین کنندگان جدید، تقاضا برای نفت عربستان در سراسر جهان به ویژه از قاره سبز رو به افزایش بوده است.

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز عنوان داشت با این وجود پالایشگاه های ژاپن، کره جنوبی، تایلند و هند به طور کامل نفت خود را از عربستان دریافت خواهند کرد. حتی گفته شده است برخی از پالایشگاه ها همچون پالایشگاه مالزی در پنگرانگ، حجم بیشتری از نفت را دریافت خواهند کرد. منابع این شبکه خبری آمریکایی اعلام کردند حداقل سه پالایشگاه اروپایی حجم کامل قراردادهای نفتی را برای تحویل ماه جولای از این شرکت سعودی دریافت می کنند.

در اوایل این هفته، آرامکوی عربستان قیمت رسمی نفت خام سبک عربی خود در ماه جولای را به میزان ۲.۱۰ دلار در هر بشکه برای آسیا افزایش داد که بسیار بالاتر از حد انتظار بود و موجب شگفتی فعالان بازار شد.

این اقدام قیمت‌ جهانی نفت را به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رساند و نگرانی‌ها را در مورد کمبود عرضه در اوج تقاضا در فصل تابستان در نیمکره شمالی و کاهش محدودیت‌های کووید ۱۹ در چین و عدم اطمینان در مورد عرضه روسیه به دلیل تحریم‌ها افزایش داد.

پایان/

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 19723

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      11 2
      خدا لعنت کند شما وچین را که نفت ایران راغارت می کند
    • غ لام IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 2
      چه خوبی آقا . خبر خوب برای عربستان است که برای خرید نفتش صف کشیدن حتی 2 دلار بالاتر از قیمت جهانی نفت . اونوقت نفت مارا حتی با بشکه ای 50 دلار کمتر هم حاضر نیستن بخرن . فعلا که جنگ اکراین برای ایران فقط ضرر داشته اون یکم نفت قاچاقی هم که چین مفت از ما میخرید پولش هم جنس بنجل میداد . دیگه نمیخره از روسیه میخره .ای داد بیداد .
    • یه ایرانی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 2
      خبر خوب برای چین و مردمش هست که درسته دارند ایرانو قورت میدن
    • Bs IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 1
      کامنتا رو میخونی به حماقت بخشی از جامعه پی میبری.حقتون همین بدبختی و فلاکته
      • یه ایرانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
        0 0
        حتما هم تو خیلی عقل داری که ما شدیدم احمق؟! بعد این همه سال تجربه کور هستی و واقعیت رو نمیبینی چی هستی جز همونی که خودت میگی!!!!!!!
    • غضنفر IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      این خبر فقط برای لبنان و فلسطین و عراق و یمن خوب است