هدف «جوزف بورل» از سفر ناگهانی به تهران

سفر ناگهانی «جوزف بورل» به ایران نتیجه توازن در دیپلماسی بین غرب و شرق است یا نتیجه ترس غرب از تحکیم روابط تهران و مسکو؟

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: به عنوان هماهنگ کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ایرانی به تهران می‌روم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و متوقف کردن تنش‌های جاری است.

تصمیم ناگهانی برای سفر به ایران و احیای روند مذاکرات با غرب در این چهارچوب تفسیر می شود که غرب همچنان نگران از نزدیکی روابط تهران و مسکو است و سفر روز گذشته لاوروف به تهران زنگ خطر را در غرب به صدا در آورده است.

قطعا دستور کار بورل در تهران محدود به احیای مذاکرات برجامی نخواهد بود. غربی ها نهایت تلاش را خواهند کرد تا تهران دست از حمایت خود در قبال اقدامات روسیه بردارد و در مسیر جهانی محدود کردن فرصت ها و ابزارهای مسکو همراه شود.

اما از سوی دیگر باید اذعان داشت که اروپایی ها ترس زیادی برای از دست دادن اهرم های فشار خود در تهران دارند. از این رو این سفر ناگهانی آن‌هم دقیقا پس از سفر وزیر خارجه روسیه به ایران، صرفا سفری نمایشی نخواهد بود.

نباید این نکته فراموش شود که هدف اصلی غرب احیای برجام یا منافع اقتصادی ایران نیست، آنها تلاش می کنند ایران حرکت در مسیر شرق را تسریع نکند و فعالیت های خود درچهارچوب های مانند بریکس، شانگهای و یا تحکیم روابط با روسیه را محدود کند. 

حال این سوال مطرح می شود که آیا سفر ناگهانی جوزف بورل به ایران نتیجه توازن در دیپلماسی بین غرب و شرق ایران است یا نتیجه ترس غرب از تحکیم روابط تهران و مسکو است؟

در هر صورت شرایط ایجاد شده قطعا بخشی از برنامه دیپلماسی ایران است که می تواند هم زمان از منافع موجود در شرق و غرب استفاده کند.

 عوامل بین المللی از جمله بحران روابط روسیه- غرب، مساله اوکراین، ترس اروپا از رشد روابط ایران-روسیه، حضور در سازمان های منطقه ای شرقی و حتی ادامه مذاکرات برجامی باید به عنوان ابزاری در دست تهران برای رسیدن به منافع ملی باشد، ایران باید به بازی سیاسی بین شرق و غرب ادامه دهد و از شرایط ایجاد شده نهایت بهره را ببرد. 

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 20049

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =