افزایش صادرات چین به روسیه

میزان صادرات کالا از چین به روسیه نسبت به ماه های قبل بیش از یک چهارم افزایش یافته و بخش قابل توجهی از آن کالای سرمایه ای و ماشین آلات است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری روسی RBK با استناد به داده های رسمی گمرک چین گزارش داد که صادرات چین به روسیه در ماه اوت علیرغم تحریم های غرب علیه اقتصاد روسیه، افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، محموله های چین به روسیه در ماه گذشته به حدود ۷.۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به اوت گذشته ۲۶.۷ درصد افزایش داشته است. در ماه قبل ۶.۳ میلیارد دلار کالا از چین به روسیه صادر شد.

اداره کل گمرک چین هنوز جزئیات تجاری را بر اساس دسته بندی ماه اوت فاش نکرده است، اما طبق داده های ماه جولای، حدود ۳۶ درصد از صادرات چین به روسیه شامل تجهیزات، دستگاه های مکانیکی و ماشین آلات مختلف بوده است.

این دومین ماه متوالی است که صادرات این کشور به روسیه پس از کاهش جزئی در نیمه اول سال دارای رشد بوده است.

افزایش صادرات چین به روسیه

در همین حال، واردات چین از کالاهای روسیه نیز در ماه گذشته جهش قابل توجهی داشت و به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید. این میزان ۵۸ درصد بیشتر از واردات ماه اوت ۲۰۲۱ پکن از مسکو بوده است. بیش از نیمی از صادرات روسیه به چین را نفت خام و فرآورده های نفتی تشکیل می دهند.

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در ماه های ژانویه تا آگوست به ۱۱۷.۲ میلیارد دلار رسیده است که ۳۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

«ماکسیم رشتنیکوف» وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که گردش مالی کل تجارت دو کشور ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۱۷۰ میلیارد دلار فراتر برود.

چرا روسیه در دوره تحریم بیشتر از ۳۶ درصد واردات خود از چین را به ماشین آلات و تجهیزات زیرساختی اختصاص می دهد اما ایران در طول سالیان گذشته دست به چنین اقدامی نزده است تا از طریق کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات بخش های تولیدی و معدنی خود را به روز و توانمند سازد تا بتواند هم مصرف داخلی را پاسخگو باشد و هم در صادرات حرفی برای گفتن داشته باشد.

در طول سالیان گذشته که تحریم ها علیه تهران برقرار بود، بیشتر از ۹۰ درصد کالاهایی که از چین به کشور وارد شده اند مصرفی، لوکس یا غیرسرمایه ای بوده اند به گونه ای که هیچ ارزش افزوده ای را برای کشور به همراه نداشته اند. این واردات تنها جیب دلالان و واردکننده ها را پر کرده است و دردی را از تولیدکننده و مصرف کننده ایرانی درمان نکرده است.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =