برآمدن یوآن و شش گام چین برای سرنگونی دلار

چین برای پایان دادن به سلطه آمریکا بر نظام جهانی با ابزار دلار راهبردی متشکل از چند گام به هم پیوسته با دال مرکزی تقویت یوآن تدوین کرده است.

تهران - تحریریه - چین برای پایان دادن به سلطه آمریکا بر نظام جهانی با ابزار دلار راهبردی متشکل از چند گام به هم پیوسته با دال مرکزی تقویت یوآن تدوین کرده است.

دلار به ابزاری برای گرسنه نگه داشتن ملت ها، تسلیم کردن حکومت ها و نابودی اقتصاد آن ها تبدیل شده است. از این رو انتقادها در باره فرسوده شدن نظام مالی کنونی و اتکاء روی دلار آمریکا و در خواست ها برای تأسیس یک نظام مالی چند جانبه متکی بر چندین ارز شدت یافته است. چین برای پایان دادن به سیطره دلار راهبُردی کامل متشکل از چندین گام تدوین کرده است: نخست: تقویت یوان و تبدیل آن به ارزی جهانی و صدور “پترو یُوٰان” به عنوان رقیب دلار آمریکا. دوم: خرید بیش ترین میزان ممکن از معادن طلا در آمریکای جنوبی و قاره ی آفریقا، تولید چین حدود ۵۰۰ تن در سال شده است. سوم: آماده گی برای صدور ارز های دیجی تال به عنوان ارز های کاغذی در چهار ایالت چین این تجربه ی خود را آغاز کرده است و نتایج نخستین آن تشویق کننده است. چهارم: تأسیس باش گاهی جهانی برای مبادلات تجاری با ارز های داخلی برای اعضای آن مانند روسیه، هند، ایران، ترکیه و بیش تر کشور های “بریکس” و برپایی بورسی در شانگ های برای ترویج قراردادهای نفتی با استفاده از “پترو یوان” چین. پنجم: تأسیس بانک آسیایی برای سرمایه گذاری با عضویت ۶۰ کشور با سرمایه ی نخستینی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار تا جای گزین صندوق بین المللی پول طی ده سال آتی شود و از جمله اعضای آن روسیه، مصر، عربستان، یونان و انگلیس است. ششم: جاده ابریشم که از آسیا تا آمریکای جنوبی کشیده شده است و در این میان از آفریقا نیز عبور می کند. استفان روچ، اقتصاددان سابق در بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد ارزش دلار حدود ۳۵ در صد در سال آینده به علت متزلزل شدن رهبری آمریکا در جهان و شکست این کشور در مدیریت کرونا کاهش یابد. متأسفانه بیش تر کشور های عربی و خلیج فارس ارز های خود را به دلار وابسته کرده اند و ارز مورد استفاده برای پس انداز آن ها دلار است. از این رو در میان بزرگ ترین بازنده ها خواهند بود. بر خلاف کشورهای اتحادیه مغرب عربی که درایت بیش تری داشتند و ذخایر ارزی آن ها متنوع است. جانب داری خود را از این حرکت بین المللی به رهبری چین و روسیه برای سر نگونی دلار با توجه به سوء استفاده آن از سوی آمریکا به عنوان سلاحی برای گرسنه نگه داشتن ملت های سوریه، لبنان، ایران، ترکیه و ونزوئلا و نابودی اقتصاد آن ها اعلام می‌کنیم. همه این ها به این علت بود که به سیاست های حمایت گرانه ی آمریکا از اسرائیل نه گفتند و تا اندازه ممکن استقلال خود را حفظ کردند. رهبری اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا در جهان به سرعت در حال تضعیف است و نظام مالی و امنیتی جدیدی، در حال صعود است. مترجم: مهری بهرامی پایان/
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 7358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =