دعوای آمریکا و چین بر سر آفریقا

پکن به دولت های غربی به ویژه آمریکا هشدار داد که آفریقا نباید به عرصه رقابت قدرت های بزرگ تبدیل شود بلکه این قاره صحنه ای برای همکاری بین المللی است.

به گزارش تحریریه، «چین گانگ» وزیر امور خارجه جدید چین، با هدف تقویت روند سرمایه گذاری پکن در توسعه و نوسازی آفریقا در اولین سفر خارجی خود به قاره افریقا رفت و اظهار داشت که قاره آفریقا نباید به میدان جنگ برای قدرت های جهانی رقیب تبدیل شود.

کانگ چند روز قبل یک تور سفر به پنج کشور خود را از اتیوپی آغاز کرد. وی دفتر اصلی جدید مرکز آفریقایی کنترل بیماری (CDC) را که توسط مهندسان چینی ساخته شد، افتتاح کرد. او در آدیس آبابا با رهبر اتیوپی ملاقات کرد و سپس به بازدید از مقر اتحادیه آفریقا پرداخت.

وی قرار است پیش از بازگشت از آفریقا به چین از مصر، آنگولا، بنین و گابن نیز دیدار کند.

China plays winning and losing hands in Africa – Asia Times

کانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی با «موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت: آفریقا باید صحنه بزرگی برای همکاری بین‌المللی باشد، نه عرصه رقابت بین کشورهای بزرگ.

وی که پیش از این سفیر چین در آمریکا بود ماه گذشته برای منصب وزیر امور خارجه انتخاب شد. او نیز به سنت وزرای پیشین پکن وفادار ماند و آفریقا را به عنوان اولین مقصد خارجی سفر در آغاز دوره تصدی خود تبدیل کرده است. وی گفت که چنین رویکردی از سوی دولت چین برای مدت ۳۳ سال بدون وقفه ادامه داشته است.

او در مراسم افتتاحیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا، چشم انداز پکن برای تقویت روابط با آفریقا را تشریح کرد و اظهار داشت که هر دوی این ها، بدون توجه به اینکه محیط بین المللی چه تغییری خواهد داشت، همیشه آینده مشترکی خواهند داشت.

وزیر امور خارجه چین افزود: امروز، جهان، روزگار و تاریخ ما به گونه ‌ای تغییر کرده است که پیشترها هرگز اینگونه نبوده است. چین و آفریقا باید با هژمونی، قلدری، غرور و تبعیض نژادی مخالفت کنند و به صورت مشترک از چندجانبه گرایی واقعی حمایت کنند و دموکراسی بیشتر را در روابط بین الملل ترویج نمایند.

دعوای آمریکا و چین بر سر آفریقا

وی تاکید کرد که سیاست پکن بر اصولی همچون صداقت، دستاوردهای واقعی، دوستی و حسن نیت، در کنار دنبال کردن هدف منافع بیشتر و منافع مشترک استوار است.

او در سخنرانی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا گفت: چین هیچ وعده دروغ و پوچی نمی دهد، بلکه دیگران را به خاطر مخالفت هایشان تحت فشار قرار نمی دهد. وقتی که مقر CDC آفریقا به طور کامل به دوستان آفریقایی ما تحویل داده شد، بدون هیچ گونه مداخله ای از سوی پکن، تنها توسط اتحادیه آفریقا اداره و مدیریت خواهد شد.

Biden Will Have to Show and Prove After US-Africa Summit | WPR

ایالات متحده و متحدان اروپایی آن - که بسیاری از آنها قبلاً قدرت های استعماری در آفریقا بودند - مدت هاست که چین را به اجرای دیپلماسی تله بدهی متهم کرده اند.گفتنی است چند هفته قبل دولت آمریکا نیز سران کشورهای آفریقایی را برای یک گردهمایی بزرگ (اجلاس چند روزه رهبران آمریکا-آفریقا) به واشنگتن دعوت کرده بود تا سیاست های چین را خنثی کند.

وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی، اعلام کرد که پکن بخشی از بدهی آدیس آبابا را می بخشد.

سال گذشته، پکن ۲۳ وام را به ۱۷ کشور آفریقایی بخشید. اتیوپی از سال ۲۰۰۰ تقریباً ۱۴ میلیارد دلار از چین وام گرفته است و از سال ۲۰۲۱ با اشاره به ویرانی های ناشی از درگیری در Tigray به دنبال کمک خارجی بوده است.

پایان/

۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 23758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =