حداقل از مراکش مشورت بگیرید!

مراکش به لطف برنامه ریزی منطقی دولت و وزرای این کشور توانایی تولید سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار خودروی برقی را کسب کرده و تا سه سال آینده این توانایی را به سه برابر افزایش می دهد. اکنون تولیدات خودرویی مراکش به ۷۰ کشور جهان صادر می شوند.

به گزارش تحریریه، شاید برای بسیاری از مخاطبان، کشور مراکش به خاطر نتایج کسب شده در جام جهانی قطر 2022 معروف باشد اما باید بدانیم که این کشور مهمترین تولیدکننده خودرو در قاره آفریقا است. شبکه خبری «الجزیره» در گزارش خود درباره صنایع خودروسازی مراکش نوشت، این کشور با تشویق جذب سرمایه گذاری ها به بخش تولید خودروهای برقی اهمیت بسیاری می دهد. به همین منظور «ریاض مزور» وزیر صنعت مراکش با خودور برقی که از سوی مراکش طراحی شده است در نشست ها شرکت می کند. او با این اقدام می خواهد که شهروندان را به استفاده از خودورهای برقی تشویق کند.

وزیر صنایع مراکش در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد قدرت تولید خودروهای برقی در مراکش اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ هزار خودرو در سال است و برنامه تولید ۱۲۰ هزار خود در سال را تا ۳ سال آینده هدف قرار داده است.

حداقل از مراکش مشورت بگیرد!

شرکت رنو در کنار شرکت ایتالیایی-آمریکایی « Stellantis» بر بخش خودروسازی در مراکش سیطره دارد، اما شرکت‌های اروپایی، چینی و آمریکایی دیگری نیز در دهه گذشته در کارخانه‌های اختصاصی کابل، باتری و قطعات آلومینیومی این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

راه اندازی شهر خودروی طنجه در سال ۲۰۱۲ و ایجاد منطقه آزاد آتلانتیک در کنیترا و منطقه آزاد «تکنوپلیس» در رباط نقطه عطف مهمی در بخش خودروسازی مراکش بود، زیرا این مناطق تجاری به طور روز افزون سرمایه های خارجی را جذب کردند و انگیزه ای قوی به برند «ساخت مراکش» دادند. همچنین راه اندازی طرح شتاب صنعتی ۲۰۱۴-۲۰۲۰ در آوریل ۲۰۱۴ دستاوردهای این بخش پویا را تثبیت کرد و سبب آغاز فاز توسعه اکوسیستم های خودرو شد.

اکنون مراکش به دلیل رشد سریع این بخش در دهه‌های گذشته به عنوان یک پیشرو قاره‌ای و منطقه‌ای در صنعت خودرو شناخته می‌شود، زیرا این کشور توانست جایگاه خود را به عنوان اولین تولیدکننده خودرو در قاره آفریقا تثبیت کند. بخش ملی صنعت خودرو متشکل از بیش از ۲۵۰ تامین کننده قطعات خودرو و دو خودروساز رنو و استلانتیس است.

بر پایه آمار رسمی که وزارت صنعت و تجارت به الجزیره داده است، به لطف این دو کارخانه، مراکش خودروهایی را تولید می کند که به بیش از ۷۰ مقصد بین المللی صادر می شود. همچنین دو خودروی الکتریکی «سیتروئن EMI» و «اوپل روکس ای»، از گروه Stellantis به‌طور انحصاری در کارخانه آن در کنیترا تولید می‌شود. افزون بر این «رنو» به تازگی اعلام کرده است که یک خودروی الکتریکی به نام «Mobilis» را در سال ۲۰۱۸ در کارخانه طنجه تولید خواهد کرد.

How Morocco Become a Leading Automobile Production Hub | CarSpiritPK

برپایه این گزارش، مراکش قدرت تولید حدود ۹۶۰ هزار خودرو در سال را دارد. ۵۱۰ هزار در خودروسازی طنجه و الدار البیضا از سوی شرکت رنو و ۴۵۰ هزار از سوی شرکت استیلانتس در خودرو سازی کنیترا تولید می شوند.

جایگاه راهبردی مراکش که در یکی از مهمترین چهار راه های جهان که قاره های آفریقا، اروپا و آمریکا را به هم پیوند می دهد در این زمینه تاثیر گذار است. استقبال بازار جهانی با امضای بیش از ۵۰ قرارداد تجارت آزاد که دسترسی بیش از ۱.۳ میلیارد مصرف کننده را فراهم می کند نیز در این زمینه نقش دارد.

«ابوالعرب عبدالنبی» کارشناس مسائل اقتصادی به شبکه الجزیره گفت یک عامل اساسی و مهم در جهش صنعت خودرو مراکش اراده سیاسی و اقتصادی سردمداران کشور بوده است که رویکرد سرمایه گذاری در خودروسازی را دارند و به جای ایجاد انحصار، همه امکانات را برای موفقیت خودروسازی به کار گرفته اند.

Moroccan Auto Industry to Reach $22 Billion by 2026

شبکه الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود درباره تاثیر صنایع خودروسازی بر روی اقتصاد مراکش نوشت؛ توسعه روز افزون بخش خودرو سازی بر روی اقتصاد مراکش هم تاثیر مثبتی برجای گذاشته است و سبب پویایی سرمایه گذاری ها و فراهم شدن فرصت کاری برای جوانان مراکش و تامین درآمدهای مهم و ارز برای این کشور شده است.

برپایه آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنایع مراکش، صادارت خودرو در سال ۲۰۲۱ میلادی۸۳.۷۸ میلیارد درهم (۸ میلیارد دلار) درآمد برای این کشور به همراه داشته است. همچنین این صنعت توانسته است بیش از ۱۹۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کند. در واقع در ۱۰ سال مراکش توانسته است از نظر قدرت رقابتی پس از هند و چین در رتبه سوم قرار گیرد.

حال این کشور تلاش می کند که به مرکز تولید پلتفرم خودروهای سبز در جهان تبدیل شود است.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23309

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =