افزایش حضور اقتصادی چین در قاره آفریقا

چین با حضور و سرمایه گذاری روبه افزایش خود در آفریقا فرصت های شغلی فراوان و زیر ساخت های لازم را فراهم کرده و سبب رشد اقتصادی این کشورها شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در گزارش خود درباره نفوذ چین در کشورهای آفریقایی نوشت، کشورهای آفریقایی مورد تمرکز دیپلماسی چین قرار گرفته اند.در نیمه دوم قرن گذشته چین به دلایل ایدئولوژیک از جنبش های آزادیبخش انقلابی آفریقا که مخالف استعمارگران بودند، حمایت کرده است. در ادامه رهبران چین به جای استعمارگری به موضوع اقتصاد و رسیدن به انرژی و منابع طبیعی آفریقا اولویت داده اند. درعوض، کشورهای آفریقایی هم در تلاش های دیپلماتیک پکن برای محدود کردن فضای بین المللی در موضوع تایوان به چین کمک کرده اند و چین از آرای این کشورها در سازمان ملل استفاده کرده است.

اکنون نیز روابط چین و کشورهای افریقایی بر روی تقویت دوستی ها و همکاری ها برای رسیدن به توسعه مشترک متمرکز است. پژوهش هایی که درباره روابط دو طرف صورت گرفته است، نشان می دهد که این روابط پویا بوده و با ابتکار عمل های سیاسی و رویاهای مردمآفریقا همسو است. کشورهای آفریقایی انتظار دارند که چین ضمن به رسمیت شناختن نظام های این کشورها از طریق کمک ها، سرمایه گذاری ها و توسعه زیرساخت ها در توسعه اقتصادی این جوامع نقش آفرین باشد.

افزایش حضور اقتصادی چین در قاره آفریقا

برپایه گزارشی که مرکز پژوهشی «رند» منتشر کرده است رهبران آفریقایی انتظار دارند که چین مانند آمریکا و دیگر کشورهای غربی با آنها رفتار نکند؛ از اینرو بسیاری از رهبران و دولت های آفریقایی به همکاری با چین نگاه مثبتی دارند. نظرسنجی ها هم نشان از این دارد که آفریقایی ها به طور کلی نگاه مثبتی به روابط با چین دارند و در مقابل دولت های آفریقایی هم از سیاست چین یکپارچه حمایت می کنند.

تارنمای المیادین در بخش دیگری از گزارش خود آورد: حضور چین در آفریقا آثار مثبتی هم به دنبال داشته است. چین با حضور خود در آفریقا فرصت های شغلی ایجاد کرده و زیر ساخت های لازم را فراهم کرده است و سبب رشد اقتصادی این کشورها شده است. همچنین چین برای تقویت روابط پایدار و بلندمدت در آفریقا تلاش خود را برای گسترش قدرت نرم افزایش داده است. چین به‌دنبال افزایش حضور مثبت‌ خود در آفریقا به‌عنوان نقش آفرین در ثبات در منطقه، برای کاهش تهدیدات مرتبط با امنیت با راه‌اندازی «چشم‌انداز صلح و توسعه شاخ آفریقا» در مارس ۲۰۲۲ برای تسهیل روند صلح به رهبری چین در اتیوپی و شاخ آفریقا تلاش کرده است. از آن زمان «شو بینگ» فرستاده ویژه چین در آفریقا چند سفر به این منطقه داشته است. در این راستا چین از نخستین اقدام جدی خود در سال ۱۹۸۹ زمانی که سازمان ملل بر استقلال نامیبیا از آفریقای جنوبی نظارت می کرد، مشارکت خود را در عملیات حفظ صلح سازمان ملل در آفریقا افزایش داده است.

این گزارش افزود: این همکاری دروازه ورود چین به آفریقا است. در نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین تقویت منافع استراتژیک از طریق همکاری را «قدرت نرم با ویژگی های چینی» نامید. راهبرد چین به دنبال ایجاد و گسترش دامنه مالی خود به خارج از مرزها با افزایش سرمایه گذاری از سوی نهادهای خصوصی و دولتی است.

ابتکار یک کمربند و یک جاده که هزینه آن میلیاردها دلار است تقویت زیرساخت ها و تجارت و توسعه روابط چین با کشورهای آفریقایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیایی و ارویایی را هدف قرار داده است. با توجه به اینکه آفریقا مرکز معادن کمیاب و منابع طبیعی است چین این قاره را برای رشد پایدار اقتصاد خود ضروری می داند. افزون بر این چین کشورهای قاره آفریقا را شریکی تاثیر گذاری در تصمیم گیری های بین المللی به شمار می آورد که پکن با استفاده از آرای آنها می تواند برنامه های بین المللی خود را پیش برد.

افزایش حضور اقتصادی چین در قاره آفریقا

المیادین در بخش پایانی گزارش خود آورد: برپایه گزارش دولت چین درباره روابط اقتصادی و تجاری چین و آفریقا، چین ۲۵ منطقه همکاری اقتصادی و تجاری در ۱۶ کشور آفریقایی ایجاد کرده و حتی در دوره شیوع کرونا به سرمایه گذاری هنگفت در سراسر این قاره ادامه داده است. آمارها نشان می دهند سرمایه گذاری چین در آفریقا در حال افزایش است و سرمایه گزاری این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۹.۵ درصدی را نشان می دهد.

یک مسوول بلند پایه چین در نیجریه در ماه فوریه گذشته گفته است که چین برای سرمایه گذاری بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری در آفریقا و افزایش صادرات این قاره و کمک به آن برای پرکردن شکاف های تجاری بزرگ با چین برنامه ریزی کرده است.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 25372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =