افزایش قیمت کالاهای یارانه ای در مصر

مصر به عنوان یکی از واردکنندگان کالاهای اساسی از بحران کمبود ارز خارجی رنج می برد و تورم در شهرهای این کشور در ماه مارس گذشته به ۳۲.۷ درصد رسید. قیمت کالاهای یارانه ای از جمله روغن نباتی، شکر و برنج در مصر بار دیگر افزایش یافت،

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود درباره افزایش قیمت کالاها در مصر نوشت، وزارت تدارکات و تجارت داخلی مصر از روز دوشنبه قیمت بیشتر کالاهای یارانه ای را در این کشور افزایش داد. از جمله کالاهایی که قیمت آنها افزایش یافته روغن نباتی، شکر و برنج است.

قیمت یک بطری روغن نباتی از ۲۵ پوند به ۳۰ پوند و قیمت یک کیسه یک کیلوگرمی شکر و برنج از ۱۰.۵ پوند به ۱۲.۶ پوند افزایش یافته است.

به نوشته الجزیره، بیش از ۶۰ میلیون تن از مردم مصر از سیستم یارانه بهره مند می شوند. به موجب این ساختار هر خانواده ای که دارای کوپن و کارت جیره بندی باشد به ازای هر نفر در ماه ۵۰ پوند مصر (۱.۶۲ دلار) دریافت می کند. این افراد حدود ۳۲ کالا از جمله ماکارانی، آرد و حبوبات را با قیمت های یارانه ای خریداری می کنند.

همچنین دولت به بیش از ۷۰ میلیون نفر از ۱۰۴ میلیون شهروند مصری نان یارانه ای نیز ارائه می دهد. به دنبال پیامدهای جنگ اوکراین، دولت مصر طرح افزایش قیمت نان یارانه ای را که طی چندین دهه تغییر نکرده بود، به تعویق انداخت.

افزایش قیمت کالاهای یارانه ای در مصر

در بخشی از گزارش شبکه الجزیره می خوانیم: مصر به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی کالاهای اساسی مانند گندم و روغن های نباتی از بحران کمبود ارز خارجی هم رنج می برد. این موضوع سبب کاهش حدود ۵۰ درصد از ارزش پوند در برابر دلار و کاهش حجم واردات و افزایش قیمت کالاها شده است.

به دلایل فوق، تورم در شهرهای این کشور در ماه مارس گذشته به ۳۲.۷ درصد رسید و به بالاترین سطح خود رسید.

گزارش الجزیره افزود: وزارت دارایی مصر هفته گذشته اعلام کرد در سال مالی آینده بودجه برنامه‌های حمایت اجتماعی را با ۴۸.۸ درصد افزایش به ۵۲۹.۷ میلیارد پوند و یارانه مواد غذایی را ۴۱.۹ درصد و به رقم ۱۲۷.۷ میلیارد پوند افزایش خواهد داد.

«علی المصلیحی» وزیر تدارکات و تجارت داخلی مصر نیز اظهار داشت بیشتر افزایش بودجه صرف یارانه نان می شود و مصر به طور جدی در حال بررسی تصویب استفاده از ارزهای محلی برای شرکای تجاری کالاهای خود مانند چین، هند و روسیه است تا بتواند نیاز به دلار را کاهش دهد.

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =