شرط مسکو برای از سرگیری معامله غلات

معاون وزیر امور خارجه روسیه برقراری سوئیفت برای موسسه مالی بزرگ روسیه درحوزه کشاورزی را شرط این کشور برای آغاز انتقال گندم اوکراین از دریای سیاه اعلام کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت، اگر موسسه اعتباری بزرگ کشاورزی روسیه، Rosselkhozbank، بار دیگر به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت متصل شود، قرارداد غلات اوکراین دریای سیاه می تواند از سر گرفته شود.

به گزارش رسانه ها، اتحادیه اروپا در حال بررسی اتصال مجدد بانک تحریم شده روسیه به شبکه مالی جهانی است تا معامله غلات از طریق شرکت تابعه وام دهنده را احیا کند.

وقتی از ورشینین در مورد امکان سنجی چنین ابتکاری سوال شد، خاطرنشان کرد که شعبه خارج از کشور Rosselkhozbank در لوکزامبورگ فعالیت خود را در ماه اکتبر خاتمه خواهد داد و ایجاد یک ساختار جدید بانکی جداگانه مستلزم زمان و سرمایه گذاری جدی است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی فقط به یک سوئیفت مجدد بانکی بدون محدودیت نیاز داریم. در این شرایط حتی مشخص نیست که چقدر و چند سال طول می کشد تا ساختار جایگزین فعال شود و به همین دلیل توافق انتقال غلات باید تا آن زمان متوقف بماند.

موسسه مالی فوق به عنوان بخشی از تحریم های مرتبط با اوکراین که توسط غرب علیه روسیه، از سوئیفت اخراج شد. اتصال مجدد وام دهنده برای تسهیل مبادلات غلات و کود از جمله خواسته های مسکو برای تمدید قرارداد برای پوشش صادرات کشاورزی اوکراین و روسیه بوده است.

شرط مسکو برای از سرگیری معامله غلات

پیشتر رویترز گزارش داده بود که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که مسکو با تمدید قرارداد غلات در ازای دسترسی جزئی به سوئیفت موافقت کند.

گوترش به مسکو پیشنهاد کرده است که این توافق را برای چند ماه تمدید کند تا به بروکسل زمان داده شود شعبه Rosselkhozbank را به سیستم پرداخت متصل کند.

ورشینین خاطرنشان کرد: ما یک سال تمام وعده‌هایی را دریافت کرده‌ایم و تحت این تعهدات خواستار تصمیمی مشخص از ما شدند.

او گفت که روسیه موضع خود را «کاملاً واضح» بیان کرده است و انتظار دارد اقدام عملی و نه وعده‌ ها را ببیند. پس از آن ما می‌توانیم این تلاش‌های مشترک برای عرضه غلات به بازار جهانی را از سر بگیریم.

این دیپلمات ارشد درباره گزارش‌ها درباره تخفیف‌های بیمه‌ای ادعایی برای کشتی‌های روسی، استدلال کرد که «همه بنادر فدراسیون روسیه به عنوان منطقه نظامی اعلام شده‌اند» که به معنای افزایش خودکار نرخ‌های بیمه است. در واقع بنادر برای هرگونه معامله ممنوع هستند.

روسیه دوشنبه هفته گذشته از ابتکار غلات دریای سیاه خارج شد و شکایت کرد که ایالات متحده به وعده های خود مبنی بر لغو برخی از محدودیت های اعمال شده در پی عملیات نظامی خود در اوکراین، از جمله اتصال مجدد بانک ها به سوئیفت، راه اندازی مجدد خط لوله اصلی آمونیاک، اجازه واردات ماشین آلات و قطعات کشاورزی،و رفع انسداد بیمه حمل و نقل و سایر سیاهه ها، عمل نکرده است.

با این حال، مسکو تضمین داده است که صادرات محصولات کشاورزی روسیه به کشورهایی که با وجود لغو قرارداد به غلات نیاز دارند، ادامه خواهد یافت.

پایان/

۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =