آینده اقتصاد در ۲۰۵۰ | آسیا محور اقتصاد جهان

طبق بررسی موسسه های اقتصادی با هر معیاری که وضعیت اقتصاد جهانی تا سه دهه آینده مورد بررسی قرار بگیرد، تردیدی وجود ندارد که تغییر قابل توجهی در قدرت اقتصادی جهان از سمت غرب به سمت آسیا و شرق رخ خواهد داد.

به گزارش تحریریه، آینده پژوهی که موسسه مالی و اقتصادی پژوهشی «PricewaterhouseCoopers » (به اختصار PWC) مستقر در لندن، برای وضعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ انجام داد تاکید دارد که در سال های آینده رشد اقتصاد جهانی از سوی اقتصادهای بازار نوظهور هدایت خواهد شد و به تدریج سهم آن ها از تولید ناخالص داخلی جهان هم در طول زمان افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود که اندازه اقتصاد جهان تا سال ۲۰۴۲ دو برابر خواهد شد. همچنین اندازه اقتصاد جهان بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۵۰ با نرخ متوسط سالانه حدود ۲.۶ درصد رشد خواهد کرد.

اقتصادهای E۷ یعنی کشورهای برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه و ترکیه با نرخ متوسط سالانه حدود ۳.۵ درصد در ۳۴ سال آینده رشد خواهند کرد، در حالی که اقتصادهای پیشرفتهG۷ تنها رشد سالانه ۱.۶ درصد را داشته باشند

انتظار می رود این رشد عمدتاً توسط بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه صورت بگیرد، به طوری که اقتصادهای E۷ یعنی کشورهای برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه و ترکیه با نرخ متوسط سالانه حدود ۳.۵ درصد در ۳۴ سال آینده رشد خواهند کرد. این در حالی است که کشورهای پیشرفته G۷ متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده تنها رشد سالانه ۱.۶ درصد را داشته باشند.

در این دوره تا سال ۲۰۵۰ مرکز ثقل قدرت اقتصادی جهانی تغییر می کند و از اقتصادهای پیشرفته کنونی به ویژه آنهایی که در اروپا هستند، دور می شود و به سمت اقتصادهای نوظهور در آسیا و جاهای دیگر تغییر مسیر می دهد.

آینده اقتصاد در ۲۰۵۰ | آسیا محور اقتصاد جهان

همانطور که در شکل فوق نشان داده شده است، E۷ حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تا سال ۲۰۵۰ تشکیل خواهد داد، در حالی که سهم G۷ تنها به بیشتر از ۲۰ درصد کاهش می یابد.

با هر معیاری که وضعیت آینده جهان مورد بررسی قرار بگیرد مشخص می شود تاسال ۲۰۵۰ تغییر قابل توجهی در قدرت اقتصادی جهان به سمت آسیا وجود دارد.

در واقع، در سال ۲۰۵۰ چین از ایالات متحده پیشی می گیرد و به بزرگترین اقتصاد جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) تبدیل می شود. بر این اساس، تا سال ۲۰۵۰، فرانسه دیگر در میان ده اقتصاد بزرگ جهان قرار نخواهد گرفت و انگلستان هم به رتبه ۱۰ سقوط می کند. این در حالی است که اندونزی احتمالا تا سال ۲۰۵۰ به رتبه چهارم اقتصادهای جهان برسد.

آینده اقتصاد در ۲۰۵۰ | آسیا محور اقتصاد جهان

طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰، شش اقتصاد از هفت اقتصاد بزرگ جهان می‌توانند از نظر PPP، از میان اقتصادهای نوظهور امروزی خواهند بود.

بر اساس این پژوهش سه کشور ویتنام، فیلیپین و نیجریه بیشترین صعود را در میانه کشورهای جهان خواهند داشت. ویتنام با ۱۲ پله صعود به رتبه ۲۰ و فیلیپین نیز با ۹ پله بهبود به رتبه ۱۹ و نیجریه نیز با ۸ پله صعود به جایگاه ۱۴ بزرگترین اقتصادهای جهان دست می یابد.

آینده اقتصاد در ۲۰۵۰ | آسیا محور اقتصاد جهان

در نمودار زیر وضعیت صعود ۷ کشور نوظهور (E۷) و سقوط کشورهای پیشرفته (G۷) تا سال ۲۰۵۰ مشاهده می شود.

آینده اقتصاد در ۲۰۵۰ | آسیا محور اقتصاد جهان

هنگامی که به جایگاه تولید ناخالص داخلی کشورها برپایه نرخ ارز بازار (MERs) نگاه می‌کنیم، چنین تغییر اساسی در قدرت اقتصادی جهانی مشاهده نمی شود. اما براساس همان معیار هم چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان تا قبل از سال ۲۰۳۰ ظاهر می شود و هند نیز تا سال ۲۰۵۰ به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می شود.

بنابراین با هر معیاری که وضعیت آینده جهان مورد بررسی قرار بگیرد نشان داده می شود که در هر صورت تغییر قابل توجهی در قدرت اقتصادی جهان به سمت آسیا وجود دارد.

ادامه دارد...

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =