ظهور قطب تولید سلاح در خاورمیانه

صنایع نظامی مصر از جایگاه ویژه ای در جهان عرب برخوردارند و این کشور بسیاری از محصولات نظامی خود را به کشورهای خاورمیانه و آفریقا صادر می کند. درآمد سازمان ملی تولیدات نظامی مصر در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۲۶ میلیارد پوند (۱.۷ میلیارد دلار) بوده است.

ه گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی نوشت، طی سال های اخیر ابعاد همکاری عربستان و مصر گسترده تر شده است. این دو کشور عربی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی همکاری می کنند. از اینرو عربستان در چارچوب همکاری نظامی با مصر توافق هایی را برای خرید تولیدات نظامی مصر امضا خواهد کرد. طی هفته های گذشته برخی از رسانه ها از جمله بخش عربی زبان «روسیا الیوم» از آمادگی عربستان برای عقد توافق با مصر برای ساخت ۲ ناوچه خبر دادند.

این تارنمای روسی افزود احتمال دارد مصر برای کشورهای خاورمیانه کشتی های جنگی تولید کند. این خبر در شرایطی منتشر شده است که چندی پیش «فهد بن عبدالله الغفیلی» فرمانده نیروهای دریایی عربستان از زرادخانه ارتش مصر در اسکندریه بازدید کرد. او در این سفر شاهد بسیاری از پروژه های کشتی سازی از جمله ناوچه « MEKO A۲۰۰» بود. روسیه هم با انتشار بیانیه ای در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که فرمانده نیروهای دریایی روسیه از پروژه هایی همچون تولید ناوچه فوق و کارگاه های تولید سلاح و مراکز کشتی سازی بازدید کرد و اظهارات کارکنان این مرکز درباره توانمندی های شرکت و تخصص پیشرفته آن به عنوان بزرگترین مرکز صنعتی در زمینه ساخت، نگهداری و تعمیر کشتی در مصر و خاورمیانه را شنید.

ظهور قطب تولید سلاح در خاورمیانه

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی اخباری درباره امکان اقدام عربستان برای رسیدن به توافق تسلیحاتی با صنایع نظامی مصر منتشر شد. در آن زمان «حسن عبدالمجید» معاون هیات ملی تولیدات نظامی مصر اعلام کرد وزارت صنایع نظامی درخواستی را از وزارت دفاع عربستان برای انجام آزمایش عملی خودروی زرهی «ST-۱۰۰» و مدل کوچکتر آن«ST-۵۰۰» در صحرای ریاض دریافت کرد تا خود را برای واردات آن آماده کند. همچنین معاون هیات ملی تولیدات نظامی مصر طی کنفرانس مطبوعاتی در مراسم جشن شصت و پنجمین سالگرد تولید نخستین مهمات مصر از سوی وزارت تولیدات نظامی به خبرنگاران گفت این وزارتخانه با درخواست عربستان موافقت کرده است. وی افزود: عربستان دومین کشوری است که پس از آزمایش خودروی زرهی مصر در صحرای ابوظبی در آگوست ۲۰۱۹، متقاضی خرید آن از مصر شد.

برپایه آخرین گزارش مرکز تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، عربستان طی سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با خرید ۹.۶ درصد از کل تسلیحات وارداتی جهان پس از هند ( با۱۱ درصد) در رتبه دوم جهان در واردات تسلیحات قرار گرفت. مصر بسیاری از محصولات نظامی خود را به کشورهای خاورمیانه و آفریقا صادر می کند، به طوری که درآمد سازمان ملی تولید نظامی مصر در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۲۶ میلیارد پوند (۱.۷ میلیارد دلار) بوده است.

صنایع نظامی مصر یکی از مهمترین صنایع در جهان عرب به شمار می رود، زیرا مصر دارای سازمان های بزرگی در زمینه تولید نظامی است. از جمله سلاح هایی که مصر تولید می کند می توان به تپانچه حلوان، سلاح کلاشینکف به نام «معدی» و گروهی از هواپیماهای آموزشی و تانک های آمریکایی «آبرامز» اشاره کرد.

RTS292NF.jpg

به نوشته تارنمای الخلیج آنلاین، به تازگی ارتش مصر اعلام کرده است به دنیای رادارها هم وارد شده و رادار سه بعدی هشدار سریع با برد ۴۵۰ کیلومتر را به صورت بومی تولید کرده که این رادار در سطح رادارهای بین المللی است. همچنین مصر معروف ترین تانک آمریکایی «M۱A۱»را تولید می کند. هزینه یک تانک حدود سه میلیون دلار برآورد شده است. همچنین مصر خودروی زرهی «فهد» و خانواده «تمساح» متشکل از چندین خودروی زرهی را تولید می کند. ارتش مصر همچنین بدون کمک فنی کشورهای خارجی موفق به تولید اولین مسلسل چندگانه با سرعت ۹۰۰ گلوله در دقیقه شد.

پیش از این موسسه تحلیل سیاست های خاورمیانه که مقر آن در واشنگتن است اعلام کرد مصر یک کشور با نیروی نظامی بسیار زیاد است. شمار پرسنل نظامی این کشور یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر است. این تعداد بالای پرسنل نظامی فرصت خوبی را برای مصر فراهم می کند تا به یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده سلاح در منطقه تبدیل شود.

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =