کلید نابودی پاتریوت در دستان انصارالله یمن

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت بعید نیست که رئیس جمهوری روسیه برای نابودی سامانه موشکی پاتریوت از تجربه انصارالله در این زمینه استفاده کند و یا اینکه از توانایی های ایران کمک بگیرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به سفر «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به آمریکا نوشت، رئیس جمهوری اوکراین با قرار داد کمک های مالی و نظامی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد دلار که شامل سامانه موشکی پاتریوت هم می باشد از سفر برق آسای خود به واشنگتن بازگشت.

حجم کمک های آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ از ۱۰۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته است. همانطوری که کارشناسان نظامی آمریکا در گفت و گو با نشریه «اکونومیست» گفته اند موشک های پاتریوت هم به سرنوشت سامانه «هیمارس» آمریکا دچار خواهند شد و این تسلیحات هم نخواهند توانست روند جنگ اوکراین را تغییر دهند.

Ukrainian military likely to master Patriot missile defense system in the  USA - Militarnyi

روزنامه رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود آورد: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از تجهیز ارتش اوکراین به موشک های پاتریوت نگران نشد، بلکه این موضوع را به ریشخند گرفت و آن را قدیمی و دارای تاثیر اندک دانست. وی با اشاره به شکست این سامانه در رهگیری موشک های بالستیک گروه انصارالله یمن اظهار داشت موشک های بالستیک یمنی ها به ریاض رسیدند و تاسیسات نفتی عبقیق عربستان را هدف قرار دادند و سبب شدند که تولید نفت عربستان چندین ماه به مقدار ۶۰ درصد کاهش یابد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، دور از ذهن نیست که رئیس جمهوری روسیه برای ویران سازی سامانه موشکی پاتریوت به جنبش انصارالله پناه ببرد و از تجربه انصارالله در این زمینه استفاده کند یا اینکه از ایرانی ها که انصارالله را به فناوری موشک ها و پهپادها تجهیز کرده اند، کمک بگیرد.

شاید بزرگترین نگرانی آمریکا آن است که مسکو این موشک های دقیق را بخرد و در روزهای آینده از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند. این موشک ها هم می توانند مانند پهپاد شاهد ۱۳۶ اصول درگیری را تغییر دهند و زیرساخت های اوکراین را هدف قرار دهند.

جنگ اوکراین در هفته ها و ماه های آینده وارد مرحله جدیدی خواهد شد. «والری زالوژنی» فرمانده ارتش اوکراین ابراز نگرانی کرده است که روسیه با استقرار نیروها و تجهیزات خود برای حمله فراگیر به دنباس آمده شود یا اینکه بار دیگر حمله نظامی گسترده ای را برای کنترل کی یف آغاز کند.

Putin says Russia wants end to war in Ukraine | Tajikistan News ASIA-Plus

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: آمریکایی ها با جنگ در اوکراین به دنبال فرسایش اقتصادی و نظامی روسیه و به زانو در آوردن آن از نظر سیاسی بودند، اما این جنگ نتایج معکوس و مصیبت باری برای آنها و به ویژه همپیمان آنها در اروپا به دنبال داشت. آمریکا و متحدانش در شرایطی وارد دومین سال جنگ در اوکراین خواهند شد که از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی آسیب دیده اند. زرداخانه های تسلیحاتی و خزانه های مالی آنها در حال خالی شدن است. این در حالی است که رئیس جمهوری روسیه هنوز هم تمام قدرت نظامی این کشور را در این جنگ متمرکز نکرد. اگر پوتین از سلاح های جدید در این جنگ استفاده کند و ترزیق نفت و گاز به اروپا را به طور کلی یا جزئی متوقف سازد در اوج فصل سرما بیش از ۷۴۸ میلیون اروپایی از سرما خواهند لرزید؛ ضمن آنکه گران شدن هزینه ها و افزایش تورم رنج آن ها را دوچندان می کند.

پایان/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23418

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =