افزایش قیمت پای مرغ در سرزمین فراعنه

نایاب شدن و گرانی شدید مواد غذایی پرمصرف، مصری ها را به سوی غذاهای ارزان تر از جمله پای مرغ سوق داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارش خود به قلم «عادل صبری» نوشت، برنج، شکر و روغن در بازارهای مصر نایاب شد. تاجران، قیمت هر کیلو روغن آفتابگردان را به ۴۵ پوند و روغن مخلوط پنبه و آفتابگردان را به ۲۹ پوند رسانده اند. دولت هم قیمت هر بسته روغن ۶۰۰ گرمی را از ۲۴ پوند به ۳۰ پوند افزایش داد.

در این شرایط پخش کنندگان مواد غذایی هم ترجیح می دهند روغن ذرت و دیگر روغن هایی که سود بیشتری برای آنان به همراه دارد، بفروشند. همزمان این پخش کنندگان مواد غذایی از عرضه برنج و شکر خودداری می کنند.

Ful Medames - Egyptian Staple Beans of Delight

به گزارش رسانه ها مدتی است که مردم مصر از افزایش قیمت ها به شدت در رنج هستند. دولت السیسی هم قیمت هر کیلو شکر را از ۱۰.۵ پوند به ۱۴ پوند رساند. این در حالی است شکر یک عنصر اساسی در زندگی روزانه مردم سرزمین فراعنه به شمار می رود.

این روزنامه در گزارش دیگری آورد، شرایط بد بازار موجب شده تا مصری ها به سوی غذاهای ارزن تر روی بیاورند. در حالی که پخش کنندگان مرغ تا پیش از این، پای مرغ را به طور مجانی به مردم می دادند اکنون قیمت پای مرغ در این کشور به ۵ پوند رسیده است.

به همین دلیل در غذاخوری های روستاها و شهرهای تقاضا برای غذاهای ارزان و خوردن پای مرغ افزایش یافته است. با افزایش تقاضا برای غذاهای ارزان، گوشت کبوتر، مرغابی و خرگوش برای سومین هفته متوالی در هرکیلو گرم ۷۳ پوند ثابت مانده است.

Meat and Poultry Food - STEICA

«عبدالعزیز السید» رئیس بخش ماکیان مصر افزایش قیمت این کالا را به بالاتر رفتن هزینه های تولید نسبت داد و گفت تولید هر کیلو از آن ها دستکم ۵۰ پوند هزینه به دنبال دارد. کاهش در آمد تولید کنندگان سبب شده است که بسیاری از آن ها کار خود را تعطیل کنند. زیرا آنها ابزارهای مورد نیاز برای تولید از جمله ذرت و سویا را در اختیار ندارند.

طبق گزارش ها، قیمت علوفه هم طی ۵ ماه گذشته هم ۱۵۰۰ پوند مصر به ۲۳ هزار پوند رسیده است. این افزایش قیمت سبب بالا رفتن هزینه های تولید شده است. اوضاع کشاورزان و تولیدکنندگان مصیبت بار است و ۶۰ درصد از ظرفیت های تولید از مدار خارج شده است.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 23545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =