مشت جدید روسیه بر صورت کشورهای اروپایی

مشت جدید روسیه بر صورت کشورهای اروپایی با ابزار گاز در حالی رقم می خورد که چنین واکنشی خارج از برآورد کشورهای اروپایی بود.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری بین المللی بلومبرگ از سیاست غرب برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه انتقاد کرد و آنرا نشانه ضعف دانست، زیرا وابستگی غرب به منابع انرژی روسیه را اثبات می‌کند.

بلومبرگ نوشت:

  1. متاسفانه اعمال سقف قیمت نفت را می‌توان نشانه ضعف و نه نشانه قدرت دانست؛ زیرا بدین معناست که امتناع از خرید نفت روسیه کاملا فیصله یافته است. سقف قیمت نشان می‌دهد که غرب چقدر به منابع روسیه و به همه ترفندهای اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به آن نیاز دارد.
  2. به دنبال طرح ایده اعمال محدودیت قیمت برای منابع انرژی روسیه، رهبران کشورهای غربی در ژوئن گذشته در اجلاس G۷ صحبت کردند که محدودیت‌های قیمتی برای نفت باید از دسامبر و فرآورده‌های نفتی در فوریه اعمال شود، اما در مورد گاز امکان توافق وجود نداشت.
  3. روسیه بارها هشدار داده است که منابع انرژی را به کشورهایی که به دنبال اجرای ساز و کارهایی مربوط به محدودیت‌های اجباری در قیمت خرید هستند، صادر نخواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم به دنبال آن تاکید کرد که مسکو قصد ندارد به بهای منافع خود چیزی به خارج از کشور عرضه کند.
  4. گاز طبیعی مایع ساخالین ۲ روسیه دیگر با قیمت ارزان فروخته نمی‌شود و این پروژه توانسته سه محموله در آسیا را با قیمتی نزدیک به بازار به فروش برساند.
  5. ال ان جی روسیه دیگر با تخفیف در آسیا موجود نیست و این نشان می‌دهد که نگرانی خریداران در مورد تحریم‌های غرب و لطمه به وجهه آنها کاهش یافته است.
  6. ساخالین ۲ هفته گذشته سه محموله گاز طبیعی مایع را فروخت که در ماه دسامبر بارگیری می‌شود و قیمت آنها تقریباً به قیمت‌های فعلی بازار بود. ساخالین ۲ در ماه سپتامبر در چند نوبت گاز طبیعی را با تخفیف قابل توجه نسبت به قیمت‌های آن دوره به بازار ارسال کرد.
  7. هیچ تحریم مستقیمی برای خرید LNG روسیه وجود ندارد و نشان می‌دهد که صادرات روسیه در ماه گذشته به سطح تقریباً بی سابقه‌ای رسیده است. در حالی که برخی از خریداران قدیمی آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی در اوایل سال جاری خرید نفت اضافی از روسیه را متوقف کردند، چین خرید خود را افزایش داد.

این مسائل نشان می دهد که دارندگان کالا و انرژی توانسته اند برای نخستین بار از زمان فروپاشی برتون وودز به موضعی برتر دست یافته و بر اقتصادهای مالی غربی با محوریت آمریکا و انگلیس غلبه کنند.

در صورت شکل گیری یک کارتل گازی مانند اوپک می توان امیدوار بود که شکاف بی سابقه ای در رژیم تحریم های آمریکا ایجاد شود که در 15 سال گذشته توانسته است کشورهای مخالف مانند ایران و ونزوئلا را به شدت آزار دهد.

پایان/

۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22691

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوریان NL ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      2 0
      سود مشت روسیه به اروپا را خود روسیه ومردمش میبرند ضررش فقط ما ایران .این چه خوشحالی دارد که نفت کازشو صد برار میفروشد به اروپا ‌اقتصادشون قوی میکند ،ما تماشا میکنیم با این همه نفت وگاز که در نهایت رودستمان ماندگار میماند،ما باید گریه کنیم به حال روزگارمان برای روسیه خوشحالی میکنیم
    • نوریان NL ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      0 0
      سود مشت روسیه به اروپا را خود روسیه ومردمش میبرند ضررش فقط ما ایران .این چه خوشحالی دارد که نفت کازشو صد برار میفروشد به اروپا ‌اقتصادشون قوی میکند ،ما تماشا میکنیم با این همه نفت وگاز که در نهایت رودستمان ماندگار میماند،ما باید گریه کنیم به حال روزگارمان برای روسیه خوشحالی میکنیم