وابستگی شدید اروپا به زنجیره تامین چین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپامی گوید که این بلوک برای انتقال به انرژی سبز وابستگی بسیار زیادی به پکن دارد که حتی از اتکای آن به انرژی روسیه بیشتر است.

به گزارش تحریریه، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت که اتحادیه اروپا برای تامین منابعی که نقش مهمی در استراتژی گذار سبز آن منطقه دارد، بسیار وابسته است. وی هشدار داد که این وضعیت ممکن است اروپا را آسیب پذیر کند.

بورل گفت، در حالی که چین یک شریک اقتصادی کلیدی برای اتحادیه اروپا است و بروکسل خواهان همکاری سازنده با پکن است، این کشور همزمان یک رقیب سیستمی است و این رقابت و رقابت به طور فزاینده ای در روابط دوجانبه برجسته است.

این دیپلمات ارشد اروپایی تصریح کرد که چین نقش مهمی در بسیاری از زنجیره های تامین کالا در جهان ایفا می کند و ۹۰ درصد از نیاز اتحادیه اروپا به منیزیم، ۹۰ درصد نیاز آن به عناصر کمیاب و ۸۰ درصد از پنل های خورشیدی مورد استفاده در این اتحادیه را تامین می کند.

China's April exports slow amid tightening COVID curbs | Coronavirus  pandemic | Al Jazeera

بورل اعتراف کرد: وابستگی ما به چین برای استراتژی انتقال سبز در حال حاضر بیشتر از وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی روسیه است. بنابراین اتحادیه اروپا باید با پرداختن به آسیب‌ پذیری‌ ها و تقویت انعطاف‌ پذیری خود، روی کاهش وابستگی ‌های بیش از حد خود کار کند.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ نسبت به آب و هوا اقدام ویژه ای را انجام دهد. قاره سبز قرار است انتشار خالص گاز گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ حداقل تا سطح ۵۵ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ کاهش دهد.

سخنان بورل در ادامه اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا «اورسولا فون در لاین» است که در اکتبر از اتحادیه اروپا خواست تا اتکای خود به فناوری ها و مواد خام چینی را کاهش دهد.

وی هشدار داد که اروپا ممکن است خود را در مقابل همان بحرانی ببیند که به خاطر کاهش عرضه سوخت های فسیل روسیه به خاطر تحریم های پس از جنگ اوکراین با آن مواجه است.

وابستگی شدید اروپا به زنجیره تامین چین

روابط بین اتحادیه اروپا و چین به دلیل وجود اختلاف نظرهای گوناگون مختل شده است. بروکسل بارها چین را به نقض حقوق بشر، به ویژه علیه اویغورها در استان سین کیانگ متهم کرده است، اتهامی که پکن به شدت آن را رد کرده است.

مقامات چینی همچنین به سفر اخیر چند قانونگذار اروپایی به تایوان اعتراض کرده‌اند. چین تایوان را جزیره ای می داند که بخشی از قلمروی سرزمینی پکن است.

بر اساس گزارش چند هفته قبل بلومبرگ، واشنگتن هم از اتحادیه اروپا خواسته است تا محدودیت‌های صادراتی در تجارت با چین را تشدید کند و همان رویکردی را که در تحریم روسیه بر سر درگیری اوکراین در پیش گرفت، علیه پکن به اجرا در آورد.

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 22648

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =