مذاکرات چین با شرکتهای تراشه سازی

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین طی یک هفته اخیر، سلسله دیدارهای فوق العاده با مدیران شرکتهای تراشه سازی برگزار کرد تا پیامدهای ناشی از محدودیتهای اخیر آمریکا علیه بخش نیمه رسانای این کشور را ارزیابی کند.

به گزارش تحریریه، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، مدیران شرکتهایی شامل سازنده تراشه حافظه YMTC و داونینگ اینفورمیشن اینداستری (متخصص ابررایانه) را برای حضور در جلسات محرمانه فرا خواند.

دولت بایدن، ماه میلادی جاری مجموعه مقررات جدیدی را برای محدود کردن صادرات فناوری و کند کردن پیشرفت فناوری و نظامی چین اعلام کرد که شامل محدودیت فروش برخی از تراشه های پیشرفته و ابزارهای تولید تراشه بوده است. این مقررات که بعضی از آنها فورا به اجرا گذاشته می‌شوند، بر مبنای محدودیت‌هایی هستند که امسال به سازندگان بزرگ تجهیزات تولید تراشه شامل KLA Corp، Lam Research Corp و Applied Materials اعلام شدند و این شرکتها را ملزم کردند ارسال تجهیزات به کارخانه‌های چینی تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته را متوقف کنند.

کارشناسان می گویند مقررات جدید، پیامد گسترده ای داشته و تلاشهای چین برای توسعه صنعت تراشه بومی و پیشبرد تحقیقات تجاری و دولتی در زمینه تسلیحات نظامی، هوش مصنوعی، دیتاسنتر و بسیاری از حوزه هایی که از ابررایانه ها و تراشه های پیشرفته استفاده می کنند را کند خواهد کرد.

طبق گزارش بلومبرگ، بسیاری از مدیرانی که در این جلسات شرکت کرده اند، گفته اند محدودیتهای آمریکا به منزله فاجعه ای برای صنعت آنها و بلندپروازیهای چین برای قطع وابستگی اقتصادش به فناوری آمریکایی است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین یکشنبه هفته جاری در اعلام گزارش کار خود در کنگره حزب کمونیست، از کشورش خواست در جنگ فناوریهای اساسی، برنده شود.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان می گویند گزارش کار رئیس جمهور چین ممکن است از اصلاح رویکرد چین در زمینه پیشبرد صنعت فناوری بومی با هزینه دولتی بیشتر و مداخله برای مقابله با فشارهای آمریکا، حکایت داشته باشد.

منبع: ایسنا

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 22333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =