هوش مصنوعی جای کارگران را می‌گیرد!

مدیر عامل آی‌بی‌ام اعلام کرد شرکتش قصد دارد برای مشاغلی که دارای شرایط هستند هوش مصنوعی را جایگزین کارکنانش کند.

به گزارش تحریریه، «آرویند کریشنا» مدیرعامل غول فناوری آمریکایی IBM به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: شرکت ماشین‌های تجاری بین‌المللی (IBM) تصمیم دارد در سال‌های آینده نزدیک به ۸ هزار شغل را کاهش دهد و هوش مصنوعی را جایگزین آنها کند.

کریشنا در این گفت و گو اظهار داشت که شرکت فوق قصد دارد استخدام برای بخش‌های پشتیبانی مانند منابع انسانی را کمتر و یا حتی به طور کامل متوقف سازد. تغداد مشاغل غیرمرتبط با مشتریان در حال حاضر نزدیک به ۲۶۰۰۰ کارگر است.

کریشنا گفت: من به راحتی می‌توانم ببینم که ۳۰ درصد از این نیروی کار با هوش مصنوعی و اتوماسیون در یک دوره پنج ساله جایگزین می‌ شود.

یکی از سخنگویان IBM همچنین به این شبکه خبری اظهار داشت که شرکت در حال حاضر قصد ندارد تا افرادی را که این نقش ها را بر عهده دارند، اخراج کند، اما اضافه کرد که هر یک از شغل ها که به دلیل فرسودگی از نیرو خالی شود، دیگر دوباره با کارگر انسانی پر نخواهد شد.

هوش مصنوعی جای کارگران را می‌گیرد!

در یک نظر ایمیلی به Business Insider، یکی دیگر از سخنگویان این غول فناوری همچنین توضیح داد که هیچ دلیل برای استخدام عمومی وجود ندارد و IBM در استخدام ما با تمرکز بر نقش های درآمدزا عمدی و متفکرانه عمل می کند.

این سخنگوی آی.بی.ام اضافه کرد که این شرکت با حساسیت بسیار زیاد در هنگام پر کردن مشاغلی که به طور مستقیم با مشتریان یا فناوری ما ارتباط ندارد رفتار می کند و IBM همچنان فعالانه برای هزاران موقعیت شغلی خود نیروهای متخصص را استخدام می کند.

در اواخر ماه مارس، گزارشی که توسط تیم تحقیقاتی اقتصاد گلدمن ساکس منتشر شد، هشدار داد که پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مانند ChatGPT که دارای محبوبیت شده اند، می‌تواند خیلی زود باعث اختلال قابل توجه در بازار کار شود.

محققان پیش بینی کردند که ممکن است ۳۰۰ میلیون کارگر در سراسر جهان با هوش مصنوعی جایگزین شوند. علاوه بر این گفته می شود دو سوم مشاغل در ایالات متحده و اروپا در معرض درجاتی از اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دارند.

هوش مصنوعی جای کارگران را می‌گیرد!

این کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که هوش مصنوعی مولد می تواند به عنوان جایگزینی برای یک چهارم مشاغل فعلی جهان استفاده شود.

گلدمن ساکس افزود: علیرغم عدم قطعیت قابل توجه در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد، توانایی آن برای تولید محتوای غیرقابل تشخیص از خروجی خلق شده توسط انسان و شکستن موانع ارتباطی بین انسان و ماشین، نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ با اثرات بالقوه بزرگ اقتصادی است.

در اوایل سال جاری، گروهی متشکل از بیش از ۱۱۰۰ محقق هوش مصنوعی، مشاهیر فناوری و آینده پژوه از جمله «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا و «استیو وزنیاک» بنیانگذار اپل، نامه ای سرگشاده را امضا کردند و خواستار توقف شش ماهه آزمایش های جامع هوش مصنوعی شدند.

امضاکنندگان هشدار دادند که سیستم‌ های هوش مصنوعی با «هوش رقابتی انسانی» اگر بتوانند از محدوده درک و کنترل سازندگان خود عبور کنند، قادر خواهند بود تا خطرات عمیقی را برای جامعه و بشریت به همراه داشته باشند.

پایان/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25359

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =