برنامه عربستان برای حوزه هوش مصنوعی

عربستان سعودی برنامه ریزی جامعی را در حوزه هوش مصنوعی تدارک دیده و به همین دلیل در برخی شاخص ها در رتبه نخست جهانی قرار دارد. این کشور قصد دارد حدود ۲۰ میلیارد دلار را طی ۱۰ سال آینده برای توسعه فناوری های مربوط به هوش مصنوعی هزینه کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الاقتصادیه» عربستان نوشت، برپایه شاخص استراتژی دولتی برای هوش مصنوعی که از سوی شرکت « Tortoise Intelligence International» منتشر شده عربستان در رتبه نخست جهانی قرار دارد.

آلمان و چین هم به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.

طبق این گزارش، شاخص راهبردی دولتی یکی از شاخص های رتبه بندی جهانی هوش مصنوعی است که بیش از ۶۰ کشور در سراسر جهان را ارزیابی می کند.

رتبه‌بندی جهانی هوش مصنوعی بیش از ۱۰۰ معیار را در هفت شاخص استراتژی دولت، پژوهش و توسعه، قابلیت ها، زیر ساخت ها، فضای کار آفرینی و تجارت ارزیابی می‌کند. عربستان در شاخص استراتژی دولتی در رتبه نخست و در دیگر شاخص های این شرکت، در رتبه ۳۱ جهانی قرار دارد.

همچنین این کشور در معیارهای شاخص به ۱۰۰ درصد امتیاز دست یافت که مهمترین آنها عبارتند از وجود استراژی ملی اختصاص داده شده برای هوش مصنوعی، سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی و اختصاص بودجه و تعیین و پیگیری اهداف ملی برای هوش مصنوعی.

برنامه عربستان برای حوزه هوش مصنوعی

به نوشته این روزنامه، در سال ۲۰۱۹ میلادی، عربستان مرجع داده‌ها و هوش مصنوعی موسوم به (سدایا) را راه‌اندازی کرد که در حال کار بر روی توسعه استراتژی داده عربستان است و این مرجع در ایجاد بخش‌های مختلف اقتصادی نقش دارد و همچنین وظایفی از جمله توانمندسازی کادر عربستانی در زمینه داده ها را بر عهده می‌گیرد.

این کشور در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد که قصد دارد حدود ۲۰ میلیارد دلار را طی ۱۰ سال آینده برای توسعه فناوری های مربوط به هوش مصنوعی هزینه کند. ریاض در این سال، مرکز هوش مصنوعی انرژی را با هدف بالا بردن رتبه عربستان در شاخص های جهانی مربوط به هوش مصنوعی تاسیس کرد.

به نوشته الاقتصادیة، وزارت بازرگانی عربستان هم تحقیقات مستندی را منتشر کرده که نشان دهنده افزایش ۷۴ درصدی رکوردهای تجاری مرتبط با فناوری های هوش مصنوعی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی است.

پایان/

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26343

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =