تحریم تراشه موجب سقوط سهام شرکت‌های چین شد

محدودیت های واشنگتن در حوزه صادرات فناوری به چین هر روز بیشتر می شود، خبرها در زمینه کنترل بیشتر صادرات تراشه های هوش مصنوعی موجب شد تا ارزش سهام شرکت های فناوری چین سقوط کند.

به گزارش تحریریه، سهام شرکت‌های چینی متمرکز بر هوش مصنوعی (AI) پس از گزارش رسانه‌ای مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی در حال بررسی کنترل‌های جدید صادرات بر روی ریزتراشه‌ها به این کشور هستند، کاهش یافت.

شاخص ارزش سهام هوش مصنوعی CSI چین در این گزارش ۳ درصد کاهش یافت. سهام معامله شده در شنژن Inspur Electronic Information Industry حدود ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داد در حالی که فناوری اطلاعات چنگدو نزدیک به ۸% سقوط کرد.

در همین حال، ارزش سهام هنگ‌کنگ در غول خرده‌فروشی علی‌بابا، که اخیراً نسخه‌ای از ربات چت محبوب ChatGPT را راه‌اندازی کرده است، ۱.۶ درصد کاهش یافت. سهام Tencent که بر روی ساخت مدل هوش مصنوعی خود متمرکز است هم ۱.۵۸ درصد کاهش یافت.

تحریم تراشه موجب سقوط سهام شرکت‌های چین شد

فایننشال تایمز و وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده‌اند که دولت بایدن ممکن است اندک مسیرهای موجود در فروش تراشه‌های قدرتمند مورد استفاده برای توسعه هوش مصنوعی در چین را ببندد. انتظار می‌رود این حرکت باعث کاهش فروش در بازار برتر نیمه‌هادی‌های جهان شود.

این اقدام نشان دهنده اهدافواشنگتن برای مهار رشد فناوری چین می باشد و ممکن است تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان را تشدید کند.

چنین سیاستی که می‌تواند در اوایل ماه جولای اتفاق بیفتد، به طور قابل توجهی بر تولیدکنندگان بزرگ تراشه‌های ایالات متحده مانند Nvidia که تراشه‌های گرافیکی حیاتی برای هدایت فناوری پشت ربات‌های ChatGPT OpenAI و Alphabet's Bard تولید می‌کند، تأثیر می‌گذارد.

WSJ گزارش داد که وزارت بازرگانی ایالات متحده ممکن است «ارسال تراشه‌های ساخته شده توسط انویدیا و سایر سازندگان تراشه به مشتریان در چین و سایر کشورهای که در مورد آن ها نگرانی وجود دارد را بدون دریافت مجوز متوقف کند».

Nvidia Stock Tumbles As US Bans AI Chip Exports To China Clients - TheStreet

همین تصمیم باعث شد تا سهام انویدیا که حدود یک پنجم درآمد خود را از چین به دست می آورد، در معاملات پیش از بازار در وال استریت ۴.۶ درصد کاهش یافت، در حالی که سهام رقیب Advanced Micro Devices حدود ۳.۷ درصد کاهش یافت.

دولت ایالات متحده همچنین در حال آماده شدن برای صدور یک فرمان اجرایی در مورد غربالگری سرمایه گذاری محدود به چین است تا احتمال کمک فناورانه ی ایالات متحده به این کشور و حمایت از ارتش چین را کاهش دهد.

پایان/

۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26270

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =