افزایش نابرابری جهانی با هوش مصنوعی

باوجود خوش بینی برخی اقتصاددانان در غرب، صندوق بین المللی پول تاکید دارد هوش مصنوعی موجودیت مشاغل در سراسر جهان را تهدید می کند و می تواند نابرابری ها را عمیق تر کند.

به گزارش تحریریه، یک نظرسنجی از اقتصاددانان برجسته ای که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حضور داشتند نشان داد اقتصاد جهانی با بادهای مخالف ناشی از شرایط سخت مالی و شکاف‌های ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می‌کند و در عین حال مجبور است با پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش مصنوعی هم سازگار شود.

اکثر افراد حاضر در این نظرسنجی پیش بینی کردند که در پنج سال آینده، بهره‌وری حاصل از هوش مصنوعی در کشورهای ثروتمندتر قابل توجه باشد. از جمله مزایای هوش مصنوعی مورد انتظار اقتصاددانان بهبود کارایی تولید و نوآوری بیان شده است. با این حال، هنگامی که صحبت از تأثیر بر استانداردهای زندگی می شود، تصاویر متفاوت تری مطرح می گردد.

در این گزارش آمده است: هیچ پاسخ دهنده ای بیان نکرد که مزایای بهره وری هرگز محقق نخواهد شد. چنین موضوعی منعکس کننده این انتظار است که هوش مصنوعی تاثیری پایدار و گسترده بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. بر اساس خوش بینانه ترین سناریوی بررسی شده در این نظرسنجی، استقرار گسترده هوش مصنوعی می تواند به افزایش ۳۰ درصدی تولید جهانی تا پایان قرن کمک کند.

نتایج این نظرسنجی حاشیه ای در نشست داووس در حالی بیان شده که صندوق بین المللی پول تاکید دارد هوش مصنوعی مشاغل در سراسر جهان را تهدید می کند و می تواند نابرابری را عمیق تر نماید.

افزایش نابرابری جهانی با هوش مصنوعی

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود هشدار داده است که نزدیک به ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان ممکن است تحت تأثیر گسترش هوش مصنوعی (AI) قرار گیرند. در این چارچوب اقتصادهای پردرآمد بیشتر از بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد در معرض خطر هستند.

«کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول، چند روز قبل از دولت‌ها خواست تا با این روند دردسرساز مقابله کنند و اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی انجام دهند.

وی تصریح کرد: ما در آستانه یک انقلاب تکنولوژیکی هستیم که می تواند بهره وری را افزایش دهد، رشد جهانی را تقویت کند و درآمد را در سراسر جهان بیشتر نماید. با این حال، این تحول ممکن است جایگزین مشاغل و تعمیق نابرابری ها شود.

گزارش خاطرنشان کرده است در حالی که از لحاظ تاریخی اتوماسیون و فناوری اطلاعات بر وظایف روزمره و مشاغل عادی اثر داشته اند، هوش مصنوعی نیز می تواند بر مشاغلی که به کارگران بسیار ماهر نیاز دارند تأثیر بگذارد. بنا بر گزارش صندوق بین المللی پول، در نتیجه این فرایند، اقتصادهای پیشرفته نسبت به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه با خطرات بیشتری ناشی از هوش مصنوعی مواجه خواهند شد.

Why Artificial Intelligence Is Not a Threat to Jobs - Spiceworks

صندوق بین‌المللی پول تصریح دارد که در اقتصادهای پیشرفته حدود ۶۰ درصد مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. با این حال، تقریباً نیمی از مشاغلِ در معرض خطر ممکن است از یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهند. برای نیم دیگر، برنامه های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است وظایف کلیدی را که اکنون توسط انسان انجام می شود، انجام دهند. این می تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد و منجر به افت دستمزدها و کاهش استخدام شود. جورجیوا هشدار داد که در شدیدترین موارد، برخی از این مشاغل ممکن است به طور کامل محو شوند.

در مقابل، انتظار می‌رود در بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد، میزان اثرپذیری از هوش مصنوعی به ترتیب ۴۰ و ۲۶ درصد باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه با اختلالات فوری کمتری به واسطه توسعه هوش مصنوعی روبرو هستند.

در عین حال، بسیاری از این کشورها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند. به همین دلیل این خطر برجسته تر می شود که به مرور زمان فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نابرابری بین کشورها را نیز بدتر کند.

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =