تشدید جنگ تراشه آمریکا با چین

دولت آمریکا به غول فناوری «انویدیا» دستور داد تا صادرات تراشه و محموله های هوش مصنوعی پیشرفته برای بازار چین را متوقف کند.

به گزارش تحریریه، دولت ایالات متحده به شرکت طراح نیمه هادی Nvidia گفته است که خیلی زود ارسال برخی از تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته خود به چین را متوقف کند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده مجموعه ای از محدودیت های جدید صادرات نیمه هادی را منتشر کرده است که تعاریف سختگیرانه ای را از تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته ارائه می دهد و اقدامات پیشگیرانه مانند الزامات برای دریافت مجوز اضافی را اضافه می کند.

این محدودیت‌ها قرار بود ۳۰ روز پس از ۱۷ اکتبر، زمانی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اقداماتی را برای جلوگیری از دریافت تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته توسط شرکت‌های آمریکایی از جمله چین، ایران و روسیه اعلام کرد، اجرایی شود.

با این حال، انویدیا اعلام کرد که روز دوشنبه گذشته از سوی واشنگتن به این شرکت اطلاع داده شد که محدودیت‌های صادراتی باید از همان روز برای همه محصولاتی که از سقف عملکرد پردازنده مورد نظر فراتر می‌روند و برای مراکز داده طراحی یا به بازار عرضه می‌شوند، اعمال شود.

تشدید جنگ تراشه آمریکا با چین

این سازنده تراشه اعلام نکرد که چرا مقامات ایالات متحده زمان بندی خود را تغییر داده و به اجرای آن تسریع بخشیده اند، اما اضافه کرد که انتظار نمی رود که چنین دستوری، تاثیری کوتاه مدت بر درآمد و فعالیت های تجاری شرکت داشته باشد.

طبق آخرین ممنوعیت صادرات، انویدیا باید تحویل تراشه های اصلاح شده هوش مصنوعی A۸۰۰ و H۸۰۰ را متوقف کند یا برای ارسال آن مجوز دریافت نماید. هر دو تراشه فوق برای بازار چین به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های هوش مصنوعی A۱۰۰ و H۱۰۰ ساخته شده‌اند که تحت محدودیت‌های قبلی ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۲ قرار گرفتند.

دو تراشه ساز بزرگ دیگر ایالات متحده، Advanced Micro Devices (AMD) و اینتل که نیمه هادی های هوش مصنوعی را به چین عرضه می کنند نیز تحت تأثیر آخرین تحریم قرار گرفته اند.

اینتل که صادرات تراشه‌های Gaudi ۲ خود را در ماه ژوئیه آغاز کرد، عنوان داشت که در حال بررسی مقررات و ارزیابی تأثیر بالقوه است.

پایان/

۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27939

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =