جنگ تجاری اروپا و آمریکا، ایلان ماسک قربانی می شود؟

پاریس و برلین طرح حمایتی دولت واشنگتن از سازندگان خودروهای الکتریکی آمریکایی را ناعادلانه می دانند و خواستار واکنش جمعی کشورهای اروپایی در قبال آن شده اند.

به گزارش تحریریه، آلمان و فرانسه خواستار همکاری مشترک کشورهای اروپایی‌ علیه یک طرح تشویقی مهم در ایالات متحده شده‌ اند که اتحادیه اروپا آن را تبعیض‌آمیز می‌داند.

همچنین این هراس نیز وجود دارد که طرح کاخ سفید باعث ایجاد جنگ تجاری بین بروکسل و واشنگتن شود.

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه و «روبرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که کشورهای آن ها خواستار یک سیاست صنعتی از سوی اتحادیه اروپا هستند که شرکت‌های این بلوک را قادر می‌سازد در رقابت جهانی قادر به پویایی باشند.

این دو مقام اروپایی افزودند: ما می‌خواهیم رویکرد اروپایی در مقابل چالش‌ هایی مانند قانون کاهش تورم ایالات متحده را نزدیک و هماهنگ کنیم.

جنگ تجاری اروپا و آمریکا، ایلان ماسک قربانی می شود؟

برای دستیابی به این هدف، آن دو خاطرنشان کردند که قابلیت های سیاست صنعتی را برای جلوگیری از اثرات منفی اقدامات حمایتی کشورهای ثالث مورد بررسی قرار خواهند داد تا در عین حال اطمینان حاصل کنند که قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) توسط همه طرف ها رعایت می شود.

قانون کاهش تورم توسط «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اوت امضا شد و یارانه های عظیم و معافیت های مالیاتی را برای حمایت از صنعت سبز آمریکا ارائه کرده است. کاخ سفید این خط مشی را تهاجمی ترین اقدام خود برای مقابله با بحران آب و هوا و تورم افسارگسیخته می داند.

با این حال، مقامات اتحادیه اروپا نگرانی هایی را در مورد این قانون مطرح کرده و آن را به عنوان یک خطر مهم برای برخی از مشاغل اروپایی توصیف کردند. بروکسل نگران است که این قانون که از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی ایالات متحده حمایت می کند، شرکت های مشابه اروپایی را دچار ضررهای ناعادلانه ای در بازار پرسود ایالات متحده کند.

بیانیه مشترک فرانسه و آلمان پس از آن منتشر شد که نشریه «پولیتیکو» ماه گذشته گزارش داد که دو کشور توافق کرده‌اند که اتحادیه اروپا با اجرای طرح یارانه‌ ای خود، اقدام حمایتی آمریکا را تلافی کند. با این حال، در آن زمان گزارش شد که آنها امیدوار بودند که اختلاف دو طرف اروپا و آمریکا را از طریق گروه ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد قانون کاهش تورم که در ۲۶ اکتبر راه اندازی شد، حل و فصل کنند.

جنگ تجاری اروپا و آمریکا، ایلان ماسک قربانی می شود؟

در همین حال، به گفته کمیسیون اروپا، تلاش‌های اخیر برای رسیدگی به نگرانی‌های اتحادیه اروپا با توجه اندکی در طرف ایالات متحده روبرو شده است.

«برند لانگ» رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا، یادآور شد که این قانون تنها چند هفته دیگر لازم‌الاجرا می‌شود و پس از اجرای این قانون، دستیابی به هرگونه تغییری برای اروپا خیلی دیر خواهد بود.

وی افزود که اگر ایالات متحده و اتحادیه اروپا نتوانند در مورد این موضوع به توافق دست یابند، این بلوک اروپایی احتمالاً شکایتی را علیه ایالات متحده به WTO ارائه خواهد کرد.

پایان/

۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =